
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Europäisches Medienrecht –  

der NEWSLETTER 

Institut für Europäisches Medienrecht e.V. (EMR), Saarbrücken/Brüssel 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ausgabe 9/2015 

11. Jahrgang 

 



 2 

Europäisches Medienrecht –  

der NEWSLETTER 

Editorial  

 

 

 

Sehr geehrte Leserin, sehr geehrter Leser, 

 

mit der vorliegenden neunten Ausgabe des Newsletters wollen wir Ihnen, den Mitgliedern, 

Förderern und Partnern des EMR einen kurzen Überblick über relevante Entwicklungen des 

Medienrechts in Europa zur Verfügung stellen. 

Auf folgende Inhalte der aktuellen Ausgabe möchten wir Sie besonders aufmerksam ma-

chen: 

 das Urteil des BVerfG zur Verfassungswidrigkeit von Durchsuchungen in  

Redaktionsräumen und Wohnungen von Journalisten; 

 das Urteil des BGH zur Rechtmäßigkeit von Framing zulässig eingestellter 

Werke; 

 das Urteil des österreichischen OGH zur Sperrpflicht illegaler Online-Portale 

durch Internet-Provider; 

 die Einführung eines neuen Urheberrechtsgesetzes in der Slowakei; 

 das Urteil des britischen High Court of Justice zur Unvereinbarkeit nationaler 

Vorschriften zur Vorratsdatenspeicherung mit der Rechtsprechung des EuGH. 

 

Für weitere Informationen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung. Wir wünschen Ihnen eine 

informative Lektüre der ausgewählten Beiträge. 

Das Direktorium des EMR 

 

 

Prof. Dr. Stephan Ory Prof. Dr. Mark D. Cole Peter Matzneller, LL.M. Eur. 

 (Direktor) (Wissenschaftlicher Direktor) (Geschäftsführer)



 3 

Inhalt: 

 

DE: VERFASSUNGSWIDRIGE DURCHSUCHUNG IN REDAKTIONEN UND WOHNUNGEN VON 

JOURNALISTEN ........................................................................................................................................ 4 

DE: BGH HÄLT FRAMING VON ZULÄSSIG EINGESTELLTEN WERKEN FÜR 

URHEBERRECHTSKONFORM ............................................................................................................... 6 

DE: LG MÜNCHEN I BESTÄTIGT DIE ZULÄSSIGKEIT EINES WERBEBLOCKERS MIT SOG. 

„WEIßER LISTE“ ....................................................................................................................................... 7 

AL: POSTPONEMENT OF THE DIGITAL SWITCHOVER DEADLINE AND LACK OF QUORUM 

OF THE MEDIA REGULATOR ................................................................................................................ 8 

AL: THE STEERING COUNCIL OF THE PUBLIC BROADCASTER FAILS TO ELECT THE NEW 

GENERAL DIRECTOR AFTER THREE ROUNDS OF VOTING ......................................................... 9 

AT: OGH VERPFLICHTET INTERNET-PROVIDER ZUR SPERRUNG ILLEGALER ONLINE-

PORTALE.................................................................................................................................................. 10 

CY: VALIDITY OF TEMPORARY TV LICENCES EXTENDED FOR ONE MORE YEAR .................... 11 

CZ: LARGE FINE FOR M7 GROUP IN CZECH REPUBLIC ..................................................................... 12 

SK: NEW COPYRIGHT ACT ADOPTED ..................................................................................................... 13 

UK: ARTICLES IN NEWSPAPERS CAUSED SERIOUS HARM ................................................................ 14 

UK: HIGH COURT OF JUSTICE ISSUES A PRIVACY INJUNCTION AGAINST A NEWSPAPER ...... 15 

UK: BRITISCHES GESETZ ZUR VORRATSDATENSPEICHERUNG VERSTÖßT GEGEN EU-

RECHT ...................................................................................................................................................... 16 

  



 4 

DE: Verfassungswidrige Durchsuchung in Redaktionen und Wohnungen von Journalisten 

 

Mit den Beschlüssen vom 13.7.2015 – 1 BvR 1089/13, 1 BvR 1090/13 und 1 BvR 2480/13 – hat 

das Bundesverfassungsgericht (BVerfG) entschieden, dass die Redaktionen oder Wohnungen von 

Journalisten nicht durchsucht werden dürfen, wenn es vorrangig darum geht, den Verdacht von 

Straftaten durch Informanten aufzuklären.  

Im vorliegenden Fall wandten sich ein Journalist sowie ein Zeitungsverlag mit ihren Verfassungs-

beschwerden gegen die strafprozessuale Durchsuchung der Redaktionsräume und der Privatwoh-

nung des Pressevertreters. 

Anlass der Strafverfolgung war eine Recherche. Der Journalist reiste dazu zusammen mit einem 

Polizeioberkommissar im Frühjahr 2011 nach Amsterdam, um über das Verschwinden zweier 

Kinder in den 1990er Jahren zu recherchieren. Der Kommissar erstellte später an die Chefredakti-

on eine Rechnung, die mit den Worten „Wegen der Konspirativität in dieser Sache bitte ich um 

Barauszahlung“ endete. Auf diese Rechnung stießen die Behörden im Rahmen von Ermittlungen 

gegen den Beamten wegen Geheimnisverrats. Der Beamte stand im Verdacht eine geplante Raz-

zia der Berliner Polizei im Rockermilieu an Journalisten weitergegeben zu haben. Über die bevor-

stehende Razzia hatte jedoch nicht der Zeitungsverlag vorab berichtet, sondern ein mit diesem 

nicht in Zusammenhang stehendes Online-Portal. 

Im November 2012 wurden das Redaktionsgebäude sowie die Privatwohnung des Beschwerde-

führers wegen des Verdachts der Bestechung durchsucht und verschiedene Datenträger sowie 

elektronische Geräte (Notebook, Mobiltelefone) beschlagnahmt. Vor der Vollstreckung des Be-

schlusses wurden allerdings die verfahrensgegenständliche Rechnung sowie Belege über die Flug-

reise des Beamten von Berlin nach Amsterdam, Mietwagenkosten sowie Kosten für die Unter-

kunft des Beamten in Amsterdam und Zandvoort überreicht. 

Die gegen den Durchsuchungsbeschluss eingelegte Klage verwarfen das Landgericht Berlin und 

das Amtsgericht als unbegründet, weil die Gegenstände als Beweismittel für die Untersuchung 

von Bedeutung sein könnten. Dagegen wehrten sich die Beschwerdeführer vor dem BVerfG. 

Das Gericht stellte zunächst fest, dass der Schutzbereich des Art. 5 Abs. 1 Satz 2 GG (die Presse-

freiheit) den Schutz vor dem Eindringen des Staates in die Vertraulichkeit der Redaktionsarbeit 

sowie in die Vertrauenssphäre zwischen den Medien und ihren Informanten umfasst. Eine Durch-

suchung erfordere zureichende tatsächliche Anhaltspunkte für eine Straftat, die den Beschlag-

nahmeschutz des § 97 Abs. 5 Satz 1 StPO entfallen lässt. Ein bloß allgemeiner Verdacht, dass 

dienstliche Informationen an die Presse weitergegeben wurden, genügt den verfassungsrechtlichen 

Anforderungen nicht, so das BVerfG. Weder dem Durchsuchungsbeschluss noch der Beschwer-

deentscheidung sei zu entnehmen, für welche Informationen Geld gezahlt worden sein soll. Der 

Tatbestand der Bestechung verlange jedoch schon einfachrechtlich die Vornahme einer hinrei-

chend konkreten Diensthandlung. Das BVerfG trug weiterhin vor, dass es in Bezug auf die Be-

schwerdeführer daher an zureichenden tatsächlichen Anhaltspunkten für eine Straftat mangelt, die 

den Beschlagnahmeschutz entfallen lässt. Demzufolge sei die Durchsuchung und Beschlagnahme 

nicht auf einen konkreten Verdacht gegenüber den betroffenen Presseangehörigen gestützt, son-

dern diene dem vorrangigen oder ausschließlichen Zweck, Verdachtsgründe gegen den Informan-

ten zu finden. Damit widersprächen die angeordneten Maßnahmen dem Grundsatz der Verhält-

nismäßigkeit und seien verfassungswidrig. 

http://www.lto.de/gerichte/aktuelle-urteile-und-adresse/bundesverfassungsgericht-bverfg/


 5 

Somit hat die 3. Kammer des Ersten Senats des BVerfG den Verfassungsbeschwerden gegen die 

Durchsuchungsmaßnahmen und Beschlagnahmen stattgegeben. Das Gericht hob die angefochte-

nen Beschlüsse auf, da diese auf einem Grundrechtsverstoß beruhten. Die Sache wurde an das 

Landgericht zur erneuten Entscheidung über die Kosten zurückzuverweisen. 

 

Die Beschlüsse des BVerfG sind abrufbar unter: 

http://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2015/07/rk201507

13_1bvr108913.html;jsessionid=CF4EB67B63B4796B093A0F130ED558D7.2_cid383 

http://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2015/07/rk201507

13_1bvr248013.html;jsessionid=CF4EB67B63B4796B093A0F130ED558D7.2_cid383 

 

Cristina Bachmeier, LL.M. 

  



 6 

DE: BGH hält Framing von zulässig eingestellten Werken für urheberrechtskonform 

 

Mit U. v. 9.07.2015 hat der BGH entschieden, dass der Betreiber einer Website grundsätzlich kei-

ne Urheberrechtsverletzung begeht, wenn er Inhalte, die zwar urheberrechtlich geschützt, aber auf 

einer anderen Internetseite mit Zustimmung des Rechteinhabers öffentlich zugänglich sind, im 

Wege des "Framing" in seine eigene Internetseite einbindet (Az. I ZR 46/12 – Die Realität II). 

Die Klägerin hatte einen Film mit dem Titel „Die Realität“ herstellen lassen, mit dem sie für ihre 

Produkte warb und an dem sie die ausschließlichen Nutzungsrechte besaß. Der Werbefilm war 

nach dem Vorbringen der Klägerin ohne ihre Zustimmung auf dem Videoportal „YouTube“ ein-

gestellt worden. Die Beklagten, selbständige Handelsvertreter eines Wettbewerbers der Klägerin, 

betteten dieses Video jeweils auf ihren Websites im Wege des „Framings“ ein und ermöglichten 

es Nutzern auf diese Weise, den Film vom „YouTube“-Server aus durch einen Klick in einem auf 

den Internetseiten der Beklagten angezeigten Rahmen anzusehen. Hierin sah die Klägerin ein un-

berechtigtes öffentliches Zugänglichmachen des Videos. Ihre Klage auf Schadensersatz hatte erst-

instanzlich Erfolg, wurde jedoch vom Berufungsgericht abgewiesen. 

Der BGH verneinte das Vorliegen eines öffentlichen Zugänglichmachens im Sinne des § 19a 

UrhG durch bloßes „Framing“. Die Entscheidung darüber, ob das Video öffentlich zugänglich 

bleibe, liege im vorliegenden Fall einzig bei „YouTube“. Auch sei bei einer richtlinienkonformen 

Auslegung des § 15 Abs. 2 UrhG vorliegend kein unbenanntes Verwertungsrecht der öffentlichen 

Wiedergabe verletzt. Dem BGH-Urteil war eine Entscheidung des EuGH im Rahmen eines Vor-

abentscheidungsersuchens des BGH vorangegangen, in welchem dieser das Vorliegen einer öf-

fentlichen Wiedergabe durch „Framing“ verneinte, sofern das Werk auf der ursprünglichen Inter-

netseite mit der Erlaubnis des Rechteinhabers frei zugänglich gemacht wurde (EuGH, B.v. 

21.10.14 – ECLI:EU:2014:2315 – becklink 1035365). Nach Ansicht des BGH ergibt sich aus den 

Ausführungen des EuGH im Umkehrschluss, dass eine öffentliche Wiedergabe durch „Framing“ 

vorliegen soll, soweit keine Erlaubnis des Rechteinhabers gegeben ist. Die Beklagten hätten daher 

im vorliegenden Fall das Urheberrecht am Film verletzt, falls dieser ohne Zustimmung der Kläge-

rin bei „YouTube“ eingestellt worden wäre. Da das Berufungsgericht hierzu keine Feststellungen 

getroffen hatte, hat der BGH das Berufungsurteil aufgehoben und den Rechtsstreit an das Beru-

fungsgericht zurückverwiesen. Dieses wird nun die für eine weitere Beurteilung erforderlichen 

Feststellungen bezüglich der Rechtswidrigkeit des Einstellens des Werkes bei „YouTube“ zu tref-

fen haben. 

 

Die Pressemitteilung des Bundesgerichtshofs ist abrufbar unter 

http://juris.bundesgerichtshof.de/cgi-

bin/rechtsprechung/document.py?Gericht=bgh&Art=pm&Datum=2015&Sort=3&nr=71618

&pos=0&anz=115  

 

Tobias Raab 

  



 7 

DE: LG München I bestätigt die Zulässigkeit eines Werbeblockers mit sog. „Weißer Liste“ 

 

Das LG München I hat mit Urteilen vom 27.05.2015 – Az.: 37 O 11843/14 und 37 O 11673/14 – 

den geltend gemachten Unterlassungsanspruch eines Webseitenbetreibers gegen den Software-

Herstellers eines Werbeblocker-Programms als unbegründet erachtet. 

Das streitgegenständlichen Programm blockiert die Anzeige von Werbungen im Internet und kann 

von Nutzern kostenfrei heruntergeladen werden. Internetseitenbetreiber können sich allerdings 

durch die Zahlung eines teilweise umsatzabhängigen Entgelts in die sog. „Weiße Liste“ eintragen 

lassen, sofern sie von dem Software-Hersteller aufgestellte Kriterien für akzeptable Werbung bei 

ihren Werbeanzeigen einhalten. Ein Eintrag in die „Weiße Liste“ bewirkt eine Freischaltung der 

Werbung auf der Webseite, sodass die Werbeanzeigen auch bei aktiviertem Werbeblocker er-

scheinen. 

Der Unterlassungsanspruch gegen dieses Geschäftsmodell wurde durch das Gericht insbesondere 

mangels eines konkreten Wettbewerbsverhältnisses zwischen dem Werbeblocker und dem Web-

seitenbetreiber verneint. Es sei kein Konkurrieren um denselben Nutzer gegeben, die Konkurrenz 

um die Aufmerksamkeit der Nutzer könne in diesem Falle nicht zur Begründung eines Wettbe-

werbsverhältnisses herangezogen werden, da das Angebot des Werbeblockers gerade der Blocka-

de von Werbung diene und im Gegensatz zu der Intention des Webseitenbetreibers nicht auf die 

Erzielung von Aufmerksamkeit für die Werbung gerichtet sei. Auch mit dem entgeltlichen Ange-

bot zur Freischaltung bestimmter Werbeanzeigen wende sich der Werbeblocker vielmehr an die 

Betreiber und Vermarkter von Webseiten, was diese insoweit zu potentiellen Nachfragern und 

nicht zu Mitbewerbern i.S.v. § 2 Abs. 1 Nr. 3 UWG mache. 

Weiterhin bezwecke ein Geschäftsmodell, das sich sowohl aus einem für die Nutzer kostenlosen 

Angebot eines Werbeblockers als auch aus einem für Webseitenbetreiber und Werbevermarkter 

kostenpflichtigen Angebot einer „Weißen Liste“ zusammensetze, in erster Linie nicht die Beein-

trächtigung der Marktstellung und der Wettbewerbsfähigkeit der Webseitenbetreiber, sondern vor 

allem die Förderung der eigenen geschäftlichen Interessen. Durch ein solches Geschäftsmodell 

liege deswegen auch keine gezielte Behinderung der Webseitenbetreiber i.S.v. § 4 Nr. 10 UWG 

vor. 

Außerdem könne durch das kostenfreie zur Verfügung stellen eines Werbeblockers nicht von ei-

ner allgemeinen Marktstörung i. S. v. § 4 Nr. 10 UWG ausgegangen werden, da es dem freien 

Wettbewerb immanent sei, dass sich bestehende Strukturen wandeln und Unternehmen auf neues 

Nutzerverhalten und geänderte Marktbedingungen reagieren müssen. Hierbei sei insbesondere zu 

beachten, dass die eigenständige Entscheidung des Internetnutzers, ob und in welchem Maße er 

Werbung sehen möchte, ein Teil der grundrechtlich geschützten negativen Informationsfreiheit 

des Internetnutzers sei. Ein Werbeblocker-Programm sei insoweit nur als eine mittelbare Blocka-

de von Werbung zu begreifen, da es als Werkzeug des Nutzers diene, welches diesem lediglich 

die Ausübung seiner Handlungsalternativen ermögliche. 

 

Die Pressemitteilung des LG München I ist abrufbar unter: 

http://www.justiz.bayern.de/gericht/lg/m1/presse/archiv/2015/04820/index.php 

 

Katrin Welker 



 8 

AL: Postponement of the digital switchover deadline and lack of quorum of the media regu-

lator 

 

On 15 June 2015 the Audiovisual Media Authority (Autoriteti i Mediave Audiovizive – AMA) 

issued a press release, stating that due to various factors it was impossible for Albania to meet the 

deadline for the digital switchover. AMA declared that in spite of measures taken to realize the 

switchover, it was impossible to fully implement the strategy of switching to digital broadcasting 

and to switch off analogue broadcasting until 17 June 2015. AMA declared further, that – apart 

from bearing financial costs – the postponement of the deadline and the delays in the digital swit-

chover process also have an influence on the Albanian state’s ability to respect international 

commitments. 

AMA highlighted various parts of the process of the digital switchover in its statement that have 

been slow or halted, leading to delays of the whole process. The regulator specified three particu-

lar components of the digital switchover process that are intertwined and affect the whole pro-

gress: the digitalization of terrestrial analogue networks of the public broadcaster, the digitalizati-

on of terrestrial analogue networks of national commercial operators, and the digitalization of ter-

restrial analogue networks of local analogue broadcasters. 

More specifically, the regulator particularly referred to the slow digitalization of the two networks 

of the public broadcaster. After a long court dispute, the company that won the tender for building 

the digital networks of the public broadcaster Albanian Radio and Television (Radio Televizioni 

Shqiptar – RTSH) signed the contract with RTSH and the government on March 2015. 

In addition, AMA mentioned as a hindering factor the failure of the Parliament to elect the se-

venth missing member of the regulator. The regulator also referred to the lack of quorum and li-

mited functionality of AMA resulting from two current members’ refusal to participate in mee-

tings until the completion of a court process started by the opposition on the election of new 

members and the chair of AMA. As a result, AMA’s ability to make decisions that require a quo-

rum has been limited.  

Next to the postponement of the digital switchover deadline, the lack of quorum also affects the 

regulator’s ability to issue network licenses to existing commercial multiplexes, which have com-

pleted the application process in spring 2015. Although the decision was expected to take place 60 

days after the closing of the application deadline, AMA lacks the quorum to make decisions on li-

censes for commercial operators. In fact, the latest scheduled meeting of AMA of 31 July 2015 

did not take place due to the lack of quorum, the regulator announced. Furthermore, the process of 

licensing commercial digital networks has been challenged in court by one of the commercial ope-

rators, which might lead to further delays in the overall process. 

 

Audiovisual Media Authority’s statement on the failure to respect the deadline of the digitalizati-

on process is available in Albanian language at: 

http://ama.gov.al/preview/wp-content/uploads/2015/06/Njoftim-per-median-mbi-afatin-e-

digjitalizimit.pdf 

Audiovisual Media Authority’s press release of 31 July 2015 is available in Albanian language at: 

http://ama.gov.al/preview/njoftim-per-media-31-korrik-2015/ 

 

Ilda Londo is a research coordinator at the Albanian Media Institute 

  



 9 

AL: The Steering Council of the public broadcaster fails to elect the new General Director af-

ter three rounds of voting 

 

The Steering Council of the public broadcaster Albanian Radio and Television (Radio Televizioni 

Shqiptar – RTSH) failed to elect the new General Director of RTSH after three rounds of voting 

in June 2015. The voting process shortlisted two final candidates, but none of them managed to 

get the majority required to become the General Director. According to Article 99, paragraph 6 of 

the Law 97/2013 on Audiovisual Media in the Republic of Albania the Steering Council needs at 

least seven votes out of eleven to appoint the new General Director.  

The voting rounds took place after the application process, in which the record number of 20 ap-

plications were submitted for the position of the General Director of RTSH, including the former 

General Director, current RTSH staff, and other well-known personalities and journalists. 16 

candidates which met the legal criteria made it on the short list. The Steering Council organized a 

public, televised hearing of their presentations on 20 June 2015, which marked the first public 

presentation in the history of the election procedure of RTSH directors.  

After the voting process shortlisted two candidates, and none of these two shortlisted candidates 

received the majority of votes, the Steering Council decided to do another shortlisting process 

from the total number of applicants, in order to expand the pool of candidates to more than two. 

This led to a deadlock in the voting process. In its following meeting on 6 August 2015, the Stee-

ring Council failed to agree on a process of election that would lead to the new General Director. 

Currently the process has been postponed until September 2015.  

Given the deadlock of the process, there have been proposals to change the current regulation on 

the election of the General Director. The Deputy Chair of the Parliamentary Commission on Me-

dia and Public Information and member of the ruling majority of Parliament has made a public 

statement on his social media page suggesting that the law could be amended to elect the director 

through simple majority of votes. According to the Deputy, this would solve the deadlock that 

threatens to leave the public broadcaster without a General Director.  

For more than a year the public broadcaster has been managed by the deputy director. First the 

delay in electing members of the Steering Council, and now the delay in electing the General Di-

rector have led to the failure of RTSH to adopt its Statute, elect new management structures, and 

adopt other necessary documents and guidelines. 

 

Law no. 97/2013 on Audiovisual Media in the Republic of Albania is available in English langu-

age (unofficial translation): 

http://institutemedia.org/Documents/PDF/Law%20on%20Audiovisual%20Media.pdf 

The report on failure to elect the General Director is available in Albanian language 

http://www.panorama.com.al/rtsh-ende-pa-drejtor-deshton-edhe-raundi-i-trete-gellci-merr-

6-vota-malaj-5/ 

MP Alfred Peza’s statement on potential legal amendment is available in Albanian language: 

https://www.facebook.com/AlfredPeza/posts/867194513329809 

 

Ilda Londo is a research coordinator at the Albanian Media Institute 

  



 10 

AT: OGH verpflichtet Internet-Provider zur Sperrung illegaler Online-Portale 

 

Medienberichten zufolge hat der Oberste Gerichtshof (OGH) in Österreich mit Urt. v. 1.07.2015 

bestätigt, dass Internet-Provider dazu verpflichtet sind, illegale Online-Filmportale für die Nut-

zung durch ihre Kunden zu sperren. Das Gericht festigte mit dem Urteil seine Rechtsprechung 

und betonte, dass Zugangsvermittler eine Pflicht zur Sperrung solcher Internetseiten treffe, die 

strukturell rechtsverletzende Inhalte zugänglich machen. 

Im vorliegenden Fall handelte es sich um die Portale movie4k und kinox.to, die urheberrechtlich 

geschützte Werke (meist Filme und TV-Inhalte) unbestritten rechtswidrig öffentlich zugänglich 

machen. Die Betreiber der Portale werden auch in Deutschland wegen Steuerhinterziehung, 

Geldwäsche, Erpressung und gewerbsmäßiger Urheberrechtsverletzungen gesucht.  

Die Richter verzichteten darauf, den Europäischen Gerichtshof (EuGH) anzurufen. Nach ihrem 

Dafürhalten wurden die zugrundeliegenden Rechtsfragen bereits durch eine EuGH-

Vorabentscheidung aus dem Jahr 2014 umfassend geklärt (Urt. v. 27.03.2014, Az. C-314/12 – 

MMR 2014, 397). Damals hatten die Produktionsgesellschaften Constantin Film und Wega gegen 

den Kabelnetzanbieter UPC Telekabel Wien geklagt, nachdem auf dem Portal kino.to illegale Ko-

pien von Werken, für die sie die Urheberrechte besaßen, verbreitet worden waren. Die Kläger hat-

ten vom Provider verlangt, den Zugang zur Seite für seine Kunden zu sperren. Dieser war dem 

Begehren nicht nachgekommen. Der EuGH hatte letztlich entschieden, dass Provider zur Sper-

rung solcher Websites gerichtlich verpflichtet werden können, deren Geschäftsmodell ganz oder 

überwiegend auf der Verletzung von Urheberrechten beruht. 

Diese Grundsätze wendete der OGH auch im vorliegenden Fall an. Den Ausführungen der Provi-

der, nach denen sie durch eine Sperrung finanziell und organisatorisch unangemessen benachtei-

ligt würden, folgte das Gericht nicht. Vielmehr urteilte der OGH, dass die Vermittler sowohl fi-

nanziell als auch technisch ausreichend ausgestattet sein müssten, um entsprechende Zugangs-

sperren zu realisieren. Hierbei entstehende Kosten seien in die geschäftliche Kalkulation der Pro-

vider einzuberechnen. 

 

Tobias Raab 

  



 11 

CY: Validity of temporary TV licences extended for one more year 

 

On 26 June 2015, the law 94(I)/2015 amending the Law 7(I)/1998 on Radio and Television Or-

ganisations was published in the Official Gazette. It extends the validity of TV licences for all op-

erating service providers for one more year. Following the switch-over to digital television on 1 

July 2011, then existing licences for analogue transmission were replaced by temporary licences 

for digital transmission valid until 30 June 2012. Since then, due to pending amendments to the 

basic law 7(I)/1998 to respond to the conditions of the new environment and to make possible the 

issuance of permanent licences, temporary ones have been renewed each year for one more year. 

Thus, the validity of the temporary TV licences is extended until 30 June 2016. 

With the same amending law, temporary licences to legal entities of public law are also extended 

for one year, even in the case that they do not fulfil the requirements set by law. This applies to 

the Cyprus Telecommunications Authority (Αρχή Τηλεπικοινωνιών Κύπρου – CYTA), a semi-

governmental telecommunication organisation that operates IPTV as well. Its capital share and 

structure deviates from the model set in the basic law and in 2011 a special provision was intro-

duced into law to accommodate it and enable its operation in the digital environment. 

A provision is also made in the amending law that authorises the Radio Television Authority to is-

sue temporary licences to new applicants, also valid until the aforementioned date.  

An amending draft law aiming at extensive changes to the basic law to make possible – inter alia 

– the issuance of permanent licences was sent to the House of Representatives in 2013 (see IRIS 

2013-10:1/13). The draft law was later withdrawn by the government for further study, with no 

date set for the return to the House. 

 

Amending law 94(I)/2015 of the Law 7(I)/2015 on Radio and Television Organisations is availab-

le in Greek language at: 

http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2015_1_94.pdf 

 

Christophoros Christophorou, Political analyst, Council of Europe expert in Media and elections 



 12 

CZ: Large fine for M7 Group in Czech Republic 

 

In its monitoring report of June 2015, the Czech Telecom Office (CTU) announced, that it has 

fined the M7 Group which operates the DTH platforms Skylink and the CS Link to the amount of 

CZK 9.5 million (€350,660) for failing to inform the regulator about the commencement of its ac-

tivities in the country. 

The Czech law requires the providers of electronic communication services to register the start of 

their activities with the CTU. The Group M7 is one of the major service providers of electronic 

communications in the Czech Republic. Its services are distributed by Astra and received by one 

tenth of the country’s population. The company performs communication activities in the Czech 

Republic since 1 January 2013, but has only met its reporting obligation last year on 28 May 

2014. 

In a statement the CTU says that the amount of the fine reflects the seriousness of the offence and 

the duration in which the company carried out its communication activities without authorisation. 

Furthermore, the long-term illegal status had a significantly negative affect on the statistical data 

for the years 2013 and 2014 which was dealt with not only by the CTU, but also by other govern-

ment authorities, by the judiciary, and by international organizations and the European Union”. 

The M7 Group has defended itself by saying that it acted in good faith and on the basis of the be-

lief, that it was no “electronic communication service” as defined by article 2 lit c of the European 

Framework Directive (2002/21/EC), since it only provided content. Therefore, it believed not to 

be obligated to inform the regulator about the commencement of its activities. 

 

The Monitoring Report Bulletin of CTÚ of June 2015 (Monitorovací zpráva CTÚ červen 2015) is 

available in Czech language at: 

http://www.ctu.cz/cs/download/monitorovaci_zpravy/monitorovaci_zprava_06-

2015_cerven.pdf 

 

Jan Fučík, Česká televise, Praha  

  

http://www.ctu.cz/cs/download/monitorovaci_zpravy/monitorovaci_zprava_06-2015_cerven.pdf
http://www.ctu.cz/cs/download/monitorovaci_zpravy/monitorovaci_zprava_06-2015_cerven.pdf


 13 

SK: New Copyright Act adopted 

 

On 5 August 2015, the new Copyright Act No. 185/2015 Coll. was published in the official col-

lection of law and will come into effect on 1 January 2016.  

The key motive of producing a new Copyright Act were the essential changes relating to the ex-

ploitation of protected works on the internet that developed in the last decade. The progress of the 

digital environment caused uncertainty on the side of rights holders as well as on the side of users 

and industry. The preceding Copyright Act did not meet the requirements of the so-called internet 

economy as well as other sectors such as education, culture, and the public sector (e.g. open 

source education, repetitive exploitation of the protected data from the public sector or the exploi-

tation of protected works by galleries, museums, libraries or archives). The aim of the legislators 

was to introduce legal norms that will secure a balance between the protection of the rights hold-

ers’ and users’ interests as well as legitimate access to protected works. The new Act shall also 

strengthen the enforcement of granted rights as well as improve the public control over the collec-

tive societies. 

The new Act fully transposes the Directive 2001/29/EC and recognizes the latest case law of the 

Court of Justice of the European Union. For instance, the exception from the right to authorize or 

prohibit any reproduction of the protected work for a natural person’s private use now explicitly 

states that the reproduction may be produced only from a legal source. A new exception from the 

reproduction right with respect to the caricature, parody or pastiche was introduced. The excep-

tion of the usage for the benefit of people with disability was complemented with new provisions 

on audio commentary, closed captions or audio books. The exception with regard to the incidental 

usage of a work or other subject-matter in non-related material was elaborated, so it clearly covers 

situations like incidental shots at running TV screens or a car with the radio turned on during a 

non-related audiovisual production. New exceptions for the purpose of the maintenance, or the 

demonstration of the functionality, or features of the technological equipment were also intro-

duced. 

The new law – for the first time in the Slovak legal system – explicitly distinguishes between au-

diovisual works and so-called used audiovisual works. The used audiovisual works further differ 

from pre-existent works which were created regardless of the audiovisual work (e.g. a book or 

music which was not primarily written or composed for a film adaptation) and works created ex-

plicitly for given audiovisual work (e.g. script, dialogues, music composed exclusively for a given 

audiovisual work). The notion of the rights to the audiovisual works is aligned with the continen-

tal conception „droit d´auteur“ where the author of an audiovisual work is always a natural person 

and the exercise of these rights may be transferred from the authors to the producer. 

The new Act also introduced an extended collective license agreement which covers all works or 

other protected subject-matters including the ones of rights holders which are not represented by 

the collective society unless they explicitly ruled out this possibility (opt-out regime). Last but not 

least, to respond to the ongoing development of the digital environment, the new law introduced a 

multi-territorial license agreement for the online use of music. 

 

The new Copyright Act No. 185/2015 Coll. Is available in Slovakian language at: 

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2015/185/20160101 
 

Juraj Polak, Senior legal adviser at Radio and Television of Slovakia (PSB)  



 14 

UK: Articles in newspapers caused serious harm 

 

Damage to the reputation of a natural person caused by articles in newspapers must be proved and 

cannot be presumed. That was decided by the England and Wales High Court (Queen's Bench Di-

vision, Neutral Citation Number: [2015] EWHC 2242 (QB)) on 30 July 2015. The judgment dealt 

with five articles which were released in online and hard copy versions of several newspapers. 

The Court had to decide whether the articles caused or were likely to cause serious harm to the 

claimant under section 1(1) of the British Defamation Act 2013.  

The plaintiff is a French national who had lived with his wife and son in the United Arab Emir-

ates. The published articles reported about allegations made by his then ex-wife. She claimed to 

be a victim of domestic abuse. She said when she escaped her husband’s abuse together with her 

son, he falsely accused her of kidnapping their son and therefore, exposed her to the risk of being 

charged with kidnapping. Then he had brought their son back home and away from her. The 

plaintiff brought an action for defamation against the newspapers for the publication of the arti-

cles.  

The High Court decided that the articles caused serious harm to the reputation of the plaintiff.  

According to the High Court, section 1(1) Defamation Act 2013 requires the claimant to prove 

that the publication has in fact caused serious harm to his reputation or will probably do so in the 

future. It must be proved on the balance of probabilities that the article has changed the attitude of 

other people towards the plaintiff; it is not enough to just prove an inherent tendency caused by 

the report. The judge pointed out, that it may be possible to prove harm to the reputation by infer-

ence. However, the intention of the Parliament when adopting the Defamation Act 2013 was for 

the courts to consider all relevant circumstances. Therefore it was important to determine the ef-

fect of the publications on the plaintiff’s reputation, and not to only consider the words of the arti-

cles and their meaning. The plaintiff’s evidence under cross-examination and supporting witness 

statements satisfied the High Court that the plaintiff’s reputation was damaged by the articles. 

Another relevant circumstance is the fact, that the claimant already had a bad reputation in the rel-

evant sector of his life. But the House of Lords’ authority establishes that, as a rule, a defendant 

may not prove bad reputation by showing that the same allegations about the claimant have been 

published on other occasions, by other people, or by the defendant. That rule prohibits the defend-

ants from relying on publications by others whom the claimant has not sued. But this general rule 

is modified by section 12 Defamation Act 1952 which rules that the fact that the plaintiff has sued 

for libel in respect of another publication of the same allegations, is admissible in the mitigation 

of damages.  

 

The verdict is available in English language at: 

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2015/2242.html 

 

Ingo Beckendorf 

  



 15 

UK: High Court of Justice issues a privacy injunction against a newspaper 

On 5 August 2015 the High Court of Justice – Queen’s Bench Division (NCN: [2015] EWHC 

2361 (QB)) issued a privacy injunction against a newspaper to prevent the publication of an artic-

le about the sex-life of a sportsman.  

The famous sportsman and his wife filed an application for an injunction to restrain the publicati-

on of a newspaper article about the husband’s sex life. In the past the applicant had a sexual rela-

tionship with another woman while already being in a relationship with his future wife. The other 

woman claims to have met the sportsman at times when he should have been training for upco-

ming sport events.  

The High Court had to balance the conflict between the applicants’ rights to privacy according to 

art. 8 European Convention on Human Rights (ECHR) and the Respondent’s right to freedom of 

expression according to art. 10 ECHR. The Court stated that the sportsman had a reasonable ex-

pectation of privacy and therefore the publication of an article on his sex-life with his ex-

girlfriend would interfere with his right to privacy. While the sportsman was considered a public 

figure by the Court, it was noted that the married couple did not court publicly and that the 

sportsman only lived a public life to an extent which resulted from his job. In any case, the sex-

life of a person was a very important aspect of the interests protected by art. 8 ECHR. Neither the 

question whether the relationship between the sportsman and the other woman was transient or 

not, nor the fact that the other woman did not live a private life made a difference in this regard. 

On the contrary, the High Court noted that the sportsman and the other woman tried to keep their 

relationship a secret by – for example – looking out for cameras.   

Furthermore, the Court stated that an interference with the Applicants’ right to privacy by the 

publication of the article could not be justified. The Respondent’s arguments for the justification 

of the publication were dismissed by the Court. Neither did the judge see a public interest in expo-

sing the applicant as a hypocrite for not acting as a role model, for breaking rules or deceiving his 

girlfriend and his manager, nor did the judge recognize socially harmful behaviour of the sports-

man, since no one was corrupted or co-erced.       

 

The judgment of the High Court of Justice is available at:  

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2015/2361.html 

 

Ass. iur. Gianna Iacino, LL.M. 



 16 

UK: Britisches Gesetz zur Vorratsdatenspeicherung verstößt gegen EU-Recht 

 

Mit U. v. 17.7.2015 hat der britische High Court of Justice (High Court) nationale Vorschriften 

zur Vorratsdatenspeicherung für unanwendbar erklärt. Nach Auffassung des Gerichts ist Section 1 

des Data Retention and Investigatory Powers Act (DRIPA) unvereinbar mit dem U. des Gerichts-

hofes der Europäischen Union (EuGH) zur Richtlinie 2006/24/EG über die Vorratsdatenspeiche-

rung (verb. Rs. C-293/12 und C-594/12 – MMR-Aktuell 2014, 356979). Die Wirkung seines U. 

setzte der High Court bis zum 31.3.2016 aus, um dem Gesetzgeber ausreichend Gelegenheit zu 

geben, die problematischen Regelungen durch rechtskonforme zu ersetzen. 

Der High Court interpretierte die EuGH-Entscheidung so, dass Gesetze, die eine allgemeine Spei-

cherpflicht für Kommunikationsdaten vorsehen, die Grundrechte auf Achtung des Privatlebens 

und auf Schutz personenbezogener Daten (Art. 7 und 8 der EU-Grundrechtecharta) verletzen, so-

fern keine Zugangsregelungen im nationalen Recht existieren, die einen angemessenen Schutz 

dieser Rechte gewährleisten. Dabei könne das EuGH-Urteil weder so eng verstanden werden, dass 

die darin aufgeworfenen Bedenken hinsichtlich der Richtlinie nur dazu dienten, diese in ihrer Ge-

samtheit für ungültig zu erklären, noch dürfe man jeden einzelnen aufgeführten Kritikpunkt als 

entscheidend für die Ungültigerklärung ansehen. Statt dessen leitete das Gericht drei Aussagen 

aus der Entscheidung ab: Erstens dürften Ausnahmen und Beschränkungen hinsichtlich des Da-

tenschutzes nur im Rahmen des absolut Notwendigen angewandt werden; daher bedürfe es klarer 

und präziser Regeln für die Tragweite und die Anwendung der fraglichen Maßnahme und Min-

destanforderungen, mit denen die Daten vor Missbrauchsrisiken und unberechtigtem Zugang bzw. 

unberechtigter Nutzung ausreichend geschützt werden. Zweitens müsse eine gesetzliche Rege-

lung, die eine allgemeine Speicherung personenbezogener Daten erlaube, eng auf die Zwecke der 

Verhütung und Aufklärung genau definierter schwerer Straftaten oder ihrer Verfolgung begrenzt 

sein. Drittens müsse der Zugang zu den Daten abhängig sein von einer vorherigen Überprüfung 

durch ein Gericht oder eine unabhängige Verwaltungsbehörde, die den Zugang auf das zur Errei-

chung des Zwecks absolut Notwendige beschränkt. Vor diesem Hintergrund entschied der High 

Court, dass Section 1 DRIPA aus zwei Gründen gegen EU-Recht verstößt: Zum einen enthalte die 

Vorschrift keine klaren und präzisen Regeln, mit denen der Zugang zu und die Nutzung von auf 

Vorrat gespeicherten Kommunikationsdaten strikt auf die Zwecke der Verhütung und Feststellung 

genau abgegrenzter schwerer Straftaten oder der sie betreffenden Strafverfolgung beschränkt ist. 

Zum anderen setze der Zugang zu den Daten keine vorherige Überprüfung durch ein Gericht oder 

eine unabhängige Verwaltungsstelle voraus, die den Zugang zu und die Nutzung der Daten auf 

das zur Zweckerreichung absolut Notwendige begrenzt. 

DRIPA war erst 2014 verabschiedet worden mit dem Ziel, die Vorratsdatenspeicherung nach dem 

EuGH-Urteil rechtskonform zu regeln. Die vier Kläger, darunter zwei Abgeordnete des Unterhau-

ses, hatten jedoch bezweifelt, dass das Gesetz die Vorgaben des EuGH ausreichend berücksich-

tigt. Der beklagte Innenminister hat bereits um eine Berufungsmöglichkeit ersucht, die der High 

Court im Urteil auch gewährte. 

 

Das Urteil des High Court v. 17.7.2015, Davis and Others v. Secretary of State for the Home De-

partment [2015] EWHC 2092 (Admin), ist abrufbar unter: 

https://www.judiciary.gov.uk/wp-content/uploads/2015/07/davis_judgment.pdf 

Das U. des EuGH v. 8.4.2014, verb. Rs. C-293/12 und C-594/12, ist abrufbar unter: 

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=150642&pageIndex=0&d

oclang=de&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=327359 
 

Rechtsanwalt Sebastian Schweda  



 17 

Impressum 

 

„Europäisches Medienrecht – der NEWSLETTER“ ist ein Service des Instituts für Europäisches Me-

dienrecht e.V. (EMR) 

 

Redaktion: 

Institut für Europäisches Medienrecht (EMR) 

Franz-Mai-Str. 6 

D-66121 Saarbrücken 

 

Telefon+49 681 99275 11 

Fax  +49 681 99275 12 

Mail  emr@emr-sb.de 

Web  www.emr-sb.de 

 

Verantwortlich: Gianna Iacino, wissenschaftliche Mitarbeiterin 

Redaktionsschluss dieser Ausgabe: 30. September 2015 

 

Das EMR kann keine Verantwortung für den Inhalt der im Newsletter angegebenen Refe-

renzen (Links) übernehmen. 

 

Alle Autoren sind, soweit nicht anderweitig ausgewiesen, Mitarbeiter des Instituts. 

 

Wir danken den Mitgliedern des EMR Media Network für die Zulieferung der Berichte. 

 

 

 

Übersicht der verwendeten Länderkürzel/Kurzbezeichnungen: 

 

AL: Albanien AT: Österreich AU: Australien 

BA: Bosnien-Herzegowina BE: Belgien BG: Bulgarien  

CA: Kanada CH: Schweiz CoE: Europarat   

CY: Zypern CZ: Tschechische Republik DE: Deutschland  

DK: Dänemark EE: Estland ES: Spanien  

EU: Europäische Union FI:Finnland FR: Frankreich 

GR: Griechenland HR: Kroatien HU: Ungarn  

IE: Irland IN: Indien IS: Island   

IT: Italien LI: Liechtenstein MA: Marokko 

MD: Moldawien ME: Montenegro MK: Mazedonien  

MT: Malta NL: Niederlande NO: Norwegen  

LT: Litauen LU: Luxemburg  LV: Lettland  

PL: Polen PT: Portugal RO: Rumänien 

RS: Serbien RU: Russland SE: Schweden 

SI: Slowenien SK: Slowakische Republik TR: Türkei  

UK: Vereinigtes Königreich  UN: Vereinte Nationen US: Vereinigte Staaten  

UZ: Usbekistan 


