
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Europäisches Medienrecht –  
der NEWSLETTER 

Institut für Europäisches Medienrecht e.V. (EMR), Saarbrücken/Brüssel 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Ausgabe 10/2015 
11. Jahrgang 

 



 2 

Europäisches Medienrecht –  
der NEWSLETTER 

Editorial  
 
 
 

Sehr geehrte Leserin, sehr geehrter Leser, 

 

mit der vorliegenden zehnten Ausgabe des Newsletters wollen wir Ihnen, den Mitgliedern, 
Förderern und Partnern des EMR einen kurzen Überblick über relevante Entwicklungen des 
Medienrechts in Europa zur Verfügung stellen. 

Auf folgende Inhalte der aktuellen Ausgabe möchten wir Sie besonders aufmerksam ma-
chen: 

• das Urteil des Europäischen Gerichtshofs für Menschenrechte zur Veröffentli-
chung von Steuerdaten; 

• das Urteil des OLG Hamburg zur Anwendbarkeit des Rechts auf Vergessen-
werden; 

• die Entscheidung des Bundeskartellamts zur verkürzten Inhalte-Vorschau durch 
Google; 

• das Urteil des Handelsgerichts Wien zur Leerkassettenvergütung; 

• das Urteil des schwedischen obersten Gerichtshofs zu einem Durchsuchungs-
beschluss für Redaktionsräume. 

 

Für weitere Informationen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung. Wir wünschen Ihnen eine 
informative Lektüre der ausgewählten Beiträge. 

Das Direktorium des EMR 

 

 

Prof. Dr. Stephan Ory Prof. Dr. Mark D. Cole Peter Matzneller, LL.M. Eur. 
 (Direktor) (Wissenschaftlicher Direktor) (Geschäftsführer)



 3

Inhalt: 
 

COE: VERBOT DER VERÖFFENTLICHUNG FINNISCHER STEUERDATEN BRINGT 
MEINUNGSFREIHEIT UND RECHT AUF PRIVATHEIT ZU ANGEMESSENEM AUSGLEICH .... 4 

DE: DAS „RECHT AUF VERGESSENWERDEN“ KANN ERST RECHT GEGENÜBER DEM 
BETREIBER EINES ONLINE-ARCHIVS GELTEND GEMACHT WERDEN ..................................... 6 

DE: YOUTUBE UND GOOGLE HAFTEN ALS STÖRER FÜR URHEBERRECHTSVERLETZUNGEN 
IHRER NUTZER ......................................................................................................................................... 7 

DE: THREE VERDICTS ABOUT THE FREEDOM OF INFORMATION OF PRESS MEMBERS ............ 8 

DE: THE FREEDOM OF STATE SECRETS ................................................................................................. 10 

DE: DECISIONS OF HIGHER REGIONAL COURTS REGARDING THE ACCURACY OF MEDIA 
COVERAGE .............................................................................................................................................. 12 

DE: LG FRANKENTHAL BEJAHT BEWEISVERWERTUNGSVERBOT FÜR NACH § 101 ABS. 9 
URHG ERLANGTE DATEN .................................................................................................................... 13 

DE: ZAK FORDERT ANPASSUNG DER SENDERSORTIERUNG VON TELE COLUMBUS UND 
PRIMACOM .............................................................................................................................................. 14 

DE: BUNDESKARTELLAMT VERNEINT KARTELLRECHTSVERLETZUNG DURCH 
VERKÜRZTE INHALTE-VORSCHAU DURCH GOOGLE ................................................................. 15 

AT: HANDELSGERICHT IN WIEN ENTSCHEIDET ÜBER LEERKASSETTENVERGÜTUNG ........... 17 

BG: DECLARATION OF THE COUNCIL FOR ELECTRONIC MEDIA ON THE RIGHT OF 
PRIVACY .................................................................................................................................................. 18 

BG: DECISIONS OF THE ETHICS COMMISSION ON DISCRIMINATION ............................................ 19 

BG:  DECISIONS OF THE ETHICS COMMISSION ON BREACHING THE RIGHT TO PRIVACY ...... 20 

FI: CONFIDENTIALITY OF SOURCES REMAINS ................................................................................... 21 

IE: COURT OF APPEAL ORDERS CHANNEL 4 TO DISCLOSE RESEARCH FOR 
INVESTIGATIVE PROGRAMME .......................................................................................................... 23 

IE: OBERSTES ZIVILGERICHT ERLAUBT VERÖFFENTLICHUNG VON IDENTIFIZIERENDEN 
ZEITUNGSARTIKELN ............................................................................................................................ 24 

IT: COOKIE-LEITLINIEN DER DATENSCHUTZBEHÖRDE IN KRAFT GETRETEN ........................ 25 

LV: THE PROBLEM OF A DEFAMATION PROVISION IN LATVIAN CRIMINAL LAW .................... 26 

SE: THE SWEDISH SUPREME COURT’S DECISION ON A SEARCH WARRANT FOR AN 
EDITORIAL OFFICE ............................................................................................................................... 28 

US: THE OBLIGATION TO CONSIDER FAIR USE ................................................................................... 30 

  



 4

CoE: Verbot der Veröffentlichung finnischer Steuerdaten bringt Meinungsfreiheit und Recht 
auf Privatheit zu angemessenem Ausgleich 

 
Das von finnischen Behörden ausgesprochene Verbot der Veröffentlichung von Steuerdaten finni-
scher Bürger in großem Umfang verstößt nicht gegen die Meinungs- und Informationsfreiheit. 
Das hat der Europäische Gerichtshof für Menschenrechte (EGMR) mit Urteil vom 21.7.2015 ent-
schieden. Vielmehr hätten die Behörden einen angemessenen Ausgleich zwischen der Meinungs- 
und Informationsfreiheit (Art. 10 der Europäischen Menschenrechtskonvention, EMRK) und dem 
Recht auf Achtung des Privatlebens (Art. 8 EMRK) gefunden. Insbesondere könne sich der veröf-
fentlichende Verlag nicht auf Ausnahmen von den finnischen Datenschutzvorschriften berufen, 
die eine Verarbeitung zu journalistischen Zwecken gestatten. 

Beschwerdeführer waren zwei kooperierende Medienunternehmen, Satakunnan Markkinapörssi 
Oy und Satamedia Oy, die in ihrem Magazin Veropörssi seit 1994 jährlich ein Einkommens- und 
Vermögensverzeichnis der finnischen Bevölkerung veröffentlichten. Die zugrundeliegenden Da-
ten waren bereits zuvor von den finnischen Steuerbehörden in Übereinstimmung mit nationalem 
Recht veröffentlicht worden. Später bot Satamedia darüber hinaus einen SMS-Dienst an, mit dem 
die betreffenden Informationen über eine bestimmte Person abgefragt werden konnten. Die Ver-
arbeitung der Daten in dem gegebenen Umfang, die im streitgegenständlichen Jahr 2002 etwa ein 
Drittel der finnischen Bevölkerung umfasste, wurde vom finnischen Datenschutzbeauftragten be-
anstandet, da sie eine unzulässige Verarbeitung personenbezogener Daten darstelle. Die im finni-
schen Datenschutzgesetz vorgesehenen Ausnahmen für journalistische Tätigkeiten fänden auf den 
vorliegenden Fall keine Anwendung. Nachdem der Datenschutzausschuss die Auffassung des Da-
tenschutzbeauftragten nicht teilte, kam es im Weiteren zu einem verwaltungsgerichtlichen Verfah-
ren. In dessen Rahmen hatte der Gerichtshof der Europäischen Union (EuGH) auf Vorlage des 
Finnischen Obersten Verwaltungsgerichts den Anwendungsbereich der in Art. 9 der Datenschutz-
richtlinie (RL 95/46/EG) geregelten Ausnahme für journalistische Tätigkeiten – auf der die natio-
nalen Regelungen beruhten – zu bestimmen (s. dazu MMR 2009, S. 175). Nach Auffassung des 
EuGH war diese Ausnahme zum Schutz des Grundrechts auf Privatheit eng auszulegen. Das 
Oberste Verwaltungsgericht entschied daraufhin in letzter Instanz zugunsten des Datenschutzbe-
auftragten und verbot den beiden Unternehmen die fraglichen Tätigkeiten, da das öffentliche Inte-
resse eine Veröffentlichung der Daten in dem vorliegenden Umfang nicht erfordere. 

Der EGMR kam in seinem Urteil zu der Auffassung, dass das Oberste Verwaltungsgericht die 
nach der EGMR-Rechtsprechung erforderlichen Abwägungen zwischen der Meinungs- und In-
formationsfreiheit und dem Recht auf Privatheit in überzeugender Weise getroffen habe. Es hätte 
daher aus Sicht des EGMR gewichtiger Gründe bedurft, um diese Beurteilung durch die eigene zu 
ersetzen. Diese sah der Gerichtshof hier nicht als gegeben an. Schließlich betonte der Gerichtshof, 
dass das Urteil nicht die Veröffentlichung von Steuerdaten generell verbiete, sondern lediglich in 
dem streitgegenständlichen Umfang. Dass die Veröffentlichung in Veropörssi in den Jahren nach 
2009 unterblieb und der SMS-Dienst eingestellt wurde, sei keine direkte Folge des Urteils gewe-
sen, sondern eine ökonomische Entscheidung der Beschwerdeführer. Auch eine Verletzung des 
Diskriminierungsverbots (Art. 14 EMRK) sah der EGMR als nicht gegeben an: Die beiden Unter-
nehmen seien nicht gegenüber anderen Zeitungen, die ebenfalls Steuerdaten veröffentlichten, un-
gleich behandelt worden, da der Umfang der veröffentlichten Daten in den anderen Medien deut-
lich geringer sei. Damit fehle es an einer ähnlichen Situation. 

Dagegen stellte der EGMR eine Verletzung des Rechts auf rechtliches Gehör innerhalb einer an-
gemessenen Frist (Art. 6 Abs. 1 EMRK) fest. Die Verfahrensdauer von über acht Jahren sei auch 
unter Berücksichtigung der Komplexität des Falles übermäßig lang und stelle daher keine „ange-
messene Frist“ dar. 



 5

Das U. des EGMR v. 21.7.2015, Beschwerdenr. 931/13 – Satakunnan Markkinapörssi Oy und Sa-
tamedia gg. Finnland, ist abrufbar unter: 
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-156272 

Das U. des EuGH v. 16.12.2008, Rs. C-73/07 – Satakunnan Markkinapörssi Oy und Satamedia, 
ist abrufbar unter: 
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=76075&pageIndex=0&do
clang=de&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=348589 

 

Rechtsanwalt Sebastian Schweda 

  



 6

DE: Das „Recht auf Vergessenwerden“ kann erst recht gegenüber dem Betreiber eines Onli-
ne-Archivs geltend gemacht werden 

 
Mit Urteil vom 7.7.2015 hat das OLG Hamburg entschieden, dass das „Recht auf Vergessenwer-
den“ auch gegenüber dem Betreiber eines Online-Archivs geltend gemacht werden kann (Az. 7 U 
29/12). Der Kläger machte einen Unterlassungsanspruch gegen den Verleger einer überregionalen 
Tageszeitung und Betreiber des zugehörenden Internetauftritts geltend. Dort wurden neben aktuel-
len Meldungen auch länger zurückliegende Berichte in einem Online-Archiv bereitgehalten, u. a. 
über die Einleitung, den Verlauf sowie die Einstellung eines staatsanwaltschaftlichen Ermitt-
lungsverfahrens gegen den Kläger sowie auch Reaktionen Dritter hierzu aus den Jahren 2010 und 
2011. Gegenstand des Verfahrens war eine Strafanzeige gegen den Kläger, laut der er anonym an 
einen Politiker beleidigende und verleumderische Schreiben gefaxt haben soll. Nachdem das Ver-
fahren gegen Zahlung von € 40.000,00 eingestellt worden war, wurden die konkreten Umstände in 
der Tagespresse kritisiert und kommentiert. Der Kläger beanstandete, dass der Beklagte die Be-
richterstattung über die betreffenden Vorgänge überhaupt noch zugänglich hielt. Die undatierten 
Beiträge auf der Website des Beklagten waren auch nach 2012 bei Eingabe des Namens des Klä-
gers auf „google.de“ als oberste drei Suchergebnisse aufzufinden. Der Kläger begehrte die Unter-
lassung der Berichterstattung über das Ermittlungsverfahren unter Nennung seines Namens oder 
in sonstiger identifizierender Weise. Das LG Hamburg wies die Klage mit Urteil vom 30.3.2012 
ab (324 O 9/12). Dem Kläger stehe ein Unterlassungsanspruch nicht zu. Dem Beklagten eine Lö-
schung oder Änderung der zunächst rechtmäßig verbreiteten Beiträge aufzugeben, stelle einen er-
heblichen Eingriff in die Pressefreiheit dar, den die Beeinträchtigung des allgemeinen Persönlich-
keitsrechts des Klägers nicht rechtfertige. Die Berichterstattung betreffe einen Gegenstand von im 
Zeitpunkt der Veröffentlichung hohem öffentlichem Interesse, habe einen bloßen Verdacht zum 
Inhalt und der Kläger werde darin nicht als überführter Täter dargestellt.  

Auf die Berufung des Klägers hob das OLG Hamburg die Entscheidung der Vorinstanz nun auf 
und gab der Klage teilweise statt. Dem Kläger stehe zwar kein dahingehender Anspruch gegen 
den Beklagten zu, die künftige Weiterverbreitung der Beiträge in seinem Online-Archiv zu unter-
lassen. Jedoch sah das Gericht die Berufung insoweit als begründet an, als der Kläger vom Be-
klagten verlangte, die besagten Beiträge so zu modifizieren, dass sie bei Eingabe des Namens des 
Klägers in Internet-Suchmaschinen nicht in deren Ergebnislisten ausgewiesen werden. Dies erge-
be sich aus § 1004 Abs. 1 S. 1 BGB analog i. V. m. dem allgemeinen Persönlichkeitsrecht. Der 
Umstand, dass über das Internet die Berichte über das gegen den Kläger gerichtete Ermittlungs-
verfahren für jeden Internetnutzer ohne Aufwand und durch bloße Eingabe des Namens des Klä-
gers in einer Internet-Suchmaschine dauerhaft auffindbar und abrufbar seien, beeinträchtige das 
Persönlichkeitsrecht des Klägers in nicht unwesentlichem Maße. Denn auf diese Weise werde die 
Verbreitung von Mitteilungen perpetuiert, die geeignet seien, sein Ansehen in der Öffentlichkeit 
nachhaltig zu beeinträchtigen. Diese Beeinträchtigung wiege umso schwerer, als das öffentliche 
Interesse nicht mehr im ursprünglich ausreichenden Maße vorliege.  

Soweit nach dem Urteil des EuGH vom 13.5.2014 — C 131/12 — (MMR 2014, 455) ein solcher 
Anspruch gegenüber den Betreibern von Internet-Suchmaschinen geltend gemacht werden könne, 
müsse ein solcher Anspruch erst recht gegenüber den Urhebern der entsprechenden Beiträge be-
stehen. 
 
Das Urteil ist abrufbar unter 
https://openjur.de/u/838786.html 
 
Tobias Raab  



 7

DE: Youtube und Google haften als Störer für Urheberrechtsverletzungen ihrer Nutzer 

 
In zwei U. vom 1. Juli 2015 hat das OLG Hamburg über den Umfang der Haftung des Betreibers 
einer Videoplattform für die von seinen Nutzern hochgeladenen Inhalte entschieden — 5 U 87/12 
und 5 U 175/10. Das Gericht erklärte, dass es zu den zumutbaren Pflichten eines Plattformbetrei-
bers gehöre, die Veröffentlichung aller Fassungen eines Werkes zu verhindern, welches unter 
Verletzung von Urheberrechten auf seine Plattform hochgeladen werde. 

In beiden zugrundeliegenden Sachverhalten hatten private Nutzer der Plattform Videos mit urhe-
berrechtlich geschützter Musik hochgeladen, ohne Verwertungsrechte an den Musiktiteln inne zu 
haben. In einem der beiden Verfahren hatte die Verwertungsgesellschaft, die die Rechte an den 
betroffenen Musiktiteln wahrnimmt, von der Betreiberin der Videoplattform die Abgabe einer Un-
terlassungserklärung in Bezug auf zwölf Musiktitel gefordert. Im zweiten Verfahren hatte der 
Rechteinhaber verschiedener Musikstücke sowohl Schadenersatz als auch die Unterlassung der 
öffentlichen Zugänglichmachung von der Betreiberin der Plattform und auch von deren Mutterge-
sellschaft gefordert. In beiden Verfahren vertraten die Kläger die Ansicht, dass der Plattformbe-
treiber als Täter für die Urheberrechtsverletzungen hafte, da er sich die von seinen Nutzern hoch-
geladenen Videos zu eigen mache. 

Die Beklagten vertraten die Ansicht, für die Urheberrechtsverletzungen nicht haften zu müssen, 
da sie die fraglichen Videos weder erstellt noch hochgeladen hätten und zudem alle zumutbaren 
Maßnahmen zur Verhinderung von Urheberrechtsverletzungen getroffen hätten.  

Das OLG schloss in beiden Verfahren eine täterschaftliche Haftung der Beklagten aus und ver-
neinte somit einen Anspruch auf Schadenersatz. Es widersprach jedoch der Ansicht der Beklag-
ten, alle zumutbaren Maßnahmen getroffen zu haben, um Urheberrechtsverletzungen zu verhin-
dern, und bejahte stattdessen eine Haftung der Beklagten als Störer. Nach einem erfolgten Hin-
weis auf eine rechtswidrige Tätigkeit seiner Nutzer habe der Plattformbetreiber nicht nur das kon-
krete Angebot unverzüglich zu sperren, sondern er müsse auch dafür sorgen, dass es nicht zu wei-
teren, gleichartigen Rechtsverletzungen kommt. Der Plattformbetreiber müsse demnach nicht nur 
verhindern, dass die besagte Version des Werkes, auf die er aufmerksam gemacht wurde, nicht 
mehr veröffentlicht wird, sondern er habe die Veröffentlichung aller Fassungen des betroffenen 
Werkes zu verhindern. 

 
Die Pressemitteilung des OLG Hamburg vom 1. Juli 2015 ist abrufbar unter: 
http://justiz.hamburg.de/oberlandesgericht/4542880/pressemeldung-2015-07-01-olg-01/ 
 

Gianna Iacino, LL.M.  



 8

DE: Three verdicts about the freedom of information of press members 

 
Lately, there have been three important decisions from German courts concerning the freedom in-
formation law. All of them were legal fights between journalists on the one hand and political in-
stitutions on the other hand. 

In the first verdict on 25 June 2015 the German Supreme Administrative Court (Bundesverwal-
tungsgericht, BVerwG) in Leipzig decided in favour of two different complainants, that the Ger-
man Bundestag (German Parliament) has to grant access to elaborations of its scientific services 
(case no. 7 C1.14 and 7 C2.14). One of the plaintiffs works as a journalist for a nationwide daily 
newspaper. He tried to get access to copies of documents of the scientific service of the Bundes-
tag. The documents were used by a former German politician for his dissertation. The journalist 
claimed, he had a right to see the documents because of the German freedom of information law 
(Informationsfreiheitsgesetz). The second plaintiff also wanted to see documents of the scientific 
service of the Bundestag, these papers treated the search for extra-terrestrial intelligence on behalf 
of the request of an Member of Parliament.  

The Bundestag refused both requests and argued that the law about the freedom of information 
wasn’t applicable. The documents would be part of the mandate-activity of the members of Par-
liament and therefore excluded from public access. Two lower instance courts followed the opin-
ion of the Bundestag and dismissed the actions. 

However, the judges of the BVerwG didn’t share the Bundestag’s opinion and decided in favour 
of the journalists. According to the BVerwG, as far as expertise and other works of the scientific 
services are concerned, the Bundestag is an administrative agency which has the duty to give in-
formation under the German freedom of information law. The judges pointed out that the obliga-
tion to grant access to the documents is not affected by the fact that members of Parliament use 
the documents for their parliamentary activity, for which the freedom of information law does not 
apply. 

The BVerwG also pointed out that the copyright of the documents does not preclude the right of 
the journalists to get access to the information or to make copies of the papers. 

On 20 July 2015 in another verdict the BVerwG decided that journalists have no right to infor-
mation on the content of the NSA-sector list (case no. 6 VR 1.15). In this case, the plaintiff is a 
publisher of a newspaper who’s editorial board wanted to get information about the sector list 
from the German Federal Intelligence Service (Bundesnachrichtendienst, BND). The editors 
wanted to identify which corporations with headquarters in Germany and German citizens stand 
on the list. In addition they wanted to know about the changes compared to the previous sector 
list. But the BND refused to answer any of their questions. Operative issues of its work would on-
ly be told to the Federal government (Bundesregierung) and the secret working committees of the 
Bundestag. The editor emphasized the importance of the freedom of press, which is based in the 
German constitution. 

The BVerwG dismissed the journalists action and decided that the Federal Government had im-
portant and legitimate reasons to keep the information secret. According to the Court it is the Fed-
eral Intelligence Service’s task to collect information of importance to the foreign and security 
policies of Germany. Therefore, it is of great importance to the Agency to be able to work under-
cover. Additionally, it is important for the Agency to be able to cooperate with other Security 
Agencies without breaking their trust, by giving important and secret information to the press. 



 9

In the third case, one of the biggest publishing houses in Germany (Axel Springer AG) tried to get 
all files on a deceased suspected terrorist from the Ministry of Defence. The deceased was sus-
pected to be a member of the Nationalsozialistischer Untergrund (NSU), a German right-wing ex-
tremist terrorist group. The ministry refused the request, because the files were part of the work of 
a committee of inquiry regarding the NSU. A release of the information about the suspected ter-
rorist could impair the independence of the committee. In addition, the requested information 
would be mainly either personal data or documents of the German military counterintelligence 
(Militärischer Abschirmdienst, MAD). According to the ministry both – personnel data as well as 
documents of the MAD – were generally excluded from the right to information.  

The regional administrative court in Cologne decided in favour of the Ministry of Defence (case 
no. 13 K 3809/13). According to the judges, the publisher has no claim to the documents based on 
the freedom of information law. With regard to the files of the MAD – as to all files of secret ser-
vices – there is no general right to get access. Furthermore, the rules on the protection of personal 
data apply post mortem as well, and therefore also in favour of the deceased suspected terrorist. 
Finally, the court stated that the right for the protection of personnel data outweighs the right to 
information. 

 
The press release of the Bundesverwaltungsgericht of 25 June 2015 regarding the case no. 7 
C1.14 and 7 C2.14 is available at: 
http://www.bverwg.de/presse/pressemitteilungen/pressemitteilung.php?jahr=2015&nr=53 
The decision of the Bundesverwaltungsgericht of 20 July 2015 (case no. 6 VR 1.15) is available 
at: 
http://www.bverwg.de/entscheidungen/entscheidung.php?ent=200715B6VR1.15.0 
The decision of the Administrative Court of Cologne from 25 June 2015 regarding the case no. 13 
K 3809/13 is available at: 
https://www.justiz.nrw.de/nrwe/ovgs/vg_koeln/j2015/13_K_3809_13_Urteil_20150625.html 
 

Ass. iur. Ingo Beckendorf  



 10

DE: The freedom of State Secrets 

 
In the summer 2015 Germany is facing an intense public debate on the role of investigative jour-
nalism and the freedom of the press, after the Federal Attorney General in May 2015 initiated in-
vestigations for treason against two journalists of the German blog “netzpolitik.org” and as a re-
sult was sent into retirement by the Minister of Justice. 

“Netzpolitik.org” is a blog focused on digital rights and politics. In February and May 2015 two 
journalists of the blog published two articles regarding the German Federal Office for the Protec-
tion of the Constitution, and its plan to implement a new department called “Extended Specialist 
Support Internet” (Erweiterte Fachunterstützung Internet). The first article contained an excerpt of 
the agency’s budget plan for the “Bulk Data Analysis of Internet Content” (Massenauswertung 
von Internetinhalten) and the other article contained the classified organizational plan, as well as 
the classified personnel plan for the implementation of the new department. When the president of 
the Federal Office for the Protection of the Constitution learned that classified documents had 
been published, he registered a criminal complaint against unknown persons, since the journalists 
source was unknown. In May 2015, following the complaint the Federal Attorney General initiat-
ed investigations for treason against the two journalists and their unknown source, and informed 
the Ministry of Justice about the investigations.  

According to § 95 of the German Criminal Law treason is the publication of state secrets, which 
leads to an endangerment of Germany’s security. What constitutes as a State Secret is defined in § 
93 of the German Criminal Law: Facts, knowledge and objects which have to be kept secret from 
foreign powers to keep harm from Germany’s security. Thus, one of the questions to be answered 
by the investigation was, whether the published documents were State Secrets as defined by the 
law. Therefore, on 19 June 2015 the Federal Attorney General requested a legal opinion on the 
matter. 

Several weeks later – at the end of July – the Federal Attorney General officially informed the two 
journalists about the investigation against them. The journalists published the Attorney’s letter 
immediately on their blog which lead to a big public outcry in Germany about an infringement of 
the freedom of press. In the following public debate on the one hand it was discussed whether the 
initiation of investigations against journalists for the publication of documents already constitutes 
an infringement of the freedom of press, while on the other hand some voices questioned whether 
bloggers are “real” journalists falling under the protection of the freedom of press. 

Two month after the Ministry of Justice was informed about the investigations and only one day 
after the publication of the Attorney’s letter and the following public debate, the German Minister 
for Justice stated publicly his intent to request another legal opinion on the question whether the 
published documents were State Secrets. Furthermore, he declared to have reached an understand-
ing with the Federal Attorney General about the withdrawal of his request for a legal opinion.  

However, the Federal Attorney General had a very different perception of the conversation with 
the Ministry of Justice. After he received the preliminary result of his expert’s opinion classifying 
the published documents as State Secrets, he gave a press conference to declare that he was being 
forced by the Ministry to ignore these results and instead base his further actions on the results of 
the legal opinion requested by the Ministry. He described the Ministers actions as an “unbearable 
infringement on the independence of the judiciary”. On the same day the Minister of Justice send 
the Federal Attorney General into retirement and a week later the investigations against the jour-
nalists were closed. 



 11

However, in this context it is noteworthy that the Federal Attorney General is part of the prosecu-
tion and not of the Judiciary, and that the German prosecution is not an independent authority but 
rather bound by intrusions by the Ministry of Justice. Nevertheless, the Federal Attorney Gen-
eral’s last statement sparked a discussion on the dependence of German Law Enforcement Agen-
cies and the questions whether they should rather be independent.  

In another case regarding classified papers, the Higher Regional Court from Cologne (Oberland-
esgericht Köln) has decided that military position reports can be protected by copyright law and 
that their publication can therefore be prevented by the copyright holder (verdict from 12 June 
2015, case no. 6 U 5/15).  

A German media company published leaked classified military position reports online. The plain-
tiff – as the author of the reports – sued for an injunction regarding the publication of the docu-
ments based on copyright laws. The defendant argued that a balance of interest was necessary be-
tween the copyright of the plaintiff and the rights of freedom of expression and freedom of press 
of the defendant, because the copyright was used to prevent the publication of classified docu-
ments. The Court decided that it was not justified to publish the documents in full and that a pub-
lication of excerpts of the documents is sufficient to protect the defendant’s right to freedom of 
expression and to freedom of press.  

 
The verdict of the Higher Regional Court in Cologne from 12 June 2015 is available at: 
https://www.justiz.nrw.de/nrwe/olgs/koeln/j2015/6_U_5_15_Urteil_20150612.html 
 

Ass. iur. Gianna Iacino, LL.M.  



 12

DE: Decisions of Higher Regional Courts regarding the accuracy of media coverage  

 
On 9 September 2015, the Higher Regional Court of Karlsruhe (Oberlandesgericht Karlsruhe, 
OLG) granted the right of reply to a German TV host to the publication of a headline on the front 
page of a weekly magazine (case no. 6 U 110/15). On 11 April 2015, the periodical published on 
the front page the headline "Shock confession – Is his marriage in crisis?" next to a picture of the 
TV host and his wife. The article inside the magazine was about a comment made by the TV host 
in his show as a reply to the guest’s opinion on his own marriage. The TV host stated that he per-
sonally would marry again if his marriage would crumble. However, he did not comment on the 
status of his own marriage, but he expressed his opinion about a hypothetical situation. 

The OLG confirmed the decision of a lower instance court in Baden-Baden. The lower instance 
court had noticed that the headline of the magazine contained the factual claim that the TV host 
had confessed something in regard to his marriage. Since this was not the case, the Court granted 
the TV host the right to reply "I did not confess anything related to my marriage" and obliged the 
publisher to print the reply in an “appropriate font size“ on the front page of the publication, ac-
cording to Article 11 of the Press Law of Baden-Wurttemberg. The publisher of the magazine ap-
pealed against the decision of the first instance court to the OLG, arguing that this measure repre-
sented a disproportionate interference with the freedom of the press. Nevertheless, the Court in 
Karlsruhe found the text of the reply accurate and reasonable within the scope of the press cover-
age and, consequently, rejected the appeal of the publisher.  

On 9 September 2015, in two other separate judgments, the Higher Regional Court of Hamburg 
(Oberlandesgericht Hamburg, OLG) decided that a satirical TV show of the German public 
broadcaster ZDF had infringed the personality rights of a journalist, as well as of the editor of the 
German weekly newspaper “Die Zeit” (case no’s. 7 U 120/14, 7 U 121/14). 
In April 2014, ZDF broadcast a satirical show under the theme: "The influence of elites on Ger-
man media". The hosts of the TV show outlined on a chart several connections of the journalist 
and the editor to transatlantic lobbying organizations, claiming they were Members, respectively 
representatives of the Advisory Boards of several of these organisations. The TV show hosts 
joked about the alleged positions and functions of the journalists, which — according to the TV 
show hosts — could be the reason why their newspaper only comes out weekly. The journalist 
and the editor both applied to court for an injunction. They claimed the infringement of their per-
sonality rights, arguing they did not have any connections to the transatlantic lobbying organisa-
tions. The Court decided that ZDF had made several public assessments which were not immedi-
ately recognizable as incorrect for the audience. Furthermore, the court decided that the illustra-
tions on the charts could have been understood literally. Therefore, according to the court, the im-
pression arose that the connections of the two journalists to the various organizations actually ex-
isted, although this was not the case. Therefore, OLG Hamburg ruled that the program was an in-
fringement of the personality rights of the two journalists, and prohibited the rerun of the pro-
gram, as well as the publication of the program in the media library of the public broadcaster. 
 
The press release of the OLG Karlsruhe is available in German language at: 
http://www.olg-
karls-
ruhe.de/pb/,Lde/Guenther+Jauch+obsiegt+erneut+mit+Gegendarstellungsanspruch+auf+Ti
telseite/?LISTPAGE=1149727  
 
Cristina Bachmeier, LL.M.  



 13

DE: LG Frankenthal bejaht Beweisverwertungsverbot für nach § 101 Abs. 9 UrhG erlangte 
Daten 

 
Das LG Frankenthal hat mit Urteil vom 11. August 2015 entschieden, dass nach § 101 Abs. 9 
UrhG erlangte Auskünfte in solchen Fällen einem Beweisverwertungsverbot unterliegen, in denen 
nicht der Netzbetreiber, sondern ein Reseller Vertragspartner des Endkunden ist, das Auskunfts-
verfahren jedoch ohne dessen Beteiligung durchgeführt wurde (Az. 6 O 55/15). 

Der Beklagte war im vorliegenden Fall Inhaber eines Internetanschlusses. Vertragspartner und 
Provider des Internetanschlusses des Beklagten war die 1&1 Internet AG. Die Deutsche Telekom 
AG hingegen war Betreiberin des betreffenden Netzes. Die Klägerin hatte als Inhaberin der aus-
schließlichen Nutzungs- und Vertriebsrechte an dem Computerspiel „Dead Island – Riptide“ fest-
gestellt, dass von einem Internetanschluss, dem eine bestimmte IP-Adresse zugewiesen war, das 
besagte Spiel zu drei verschiedenen Zeitpunkten in einer vollständigen und lauffähigen Version in 
einem P2P-Netzwerk rechtswidrig zum Herunterladen zur Verfügung gestellt worden war. Die 
Klägerin betrieb daraufhin ein Auskunftsverfahren gemäß § 101 Abs. 9 UrhG vor dem LG Köln, 
um festzustellen, wem die zuvor ermittelte IP-Adresse zum Tatzeitpunkt zugewiesen war. An die-
sem Verfahren wurde die Deutsche Telekom AG, nicht aber die 1&1 Internet AG beteiligt. Nach 
Erteilung der entsprechenden Auskunft durch die deutsche Telekom AG mahnte die Klägerin den 
Beklagten am 26. August 2013 wegen des unerlaubten Angebotes des Spiels zum Download 
durch Dritte in einem P2P-Netzwerk ab. In dem darauf folgenden Klageverfahren machte die 
Klägerin urheberrechtliche Unterlassungsansprüche gegen den Beklagten geltend. Um ihrer Be-
weislast nachzukommen, legte die Klägerin die von ihr vor dem LG Köln erwirkte Auskunft der 
Deutschen Telekom AG vor. Die Klägerin sah es als unschädlich an, dass die Auskunft von der 
Netzbetreiberin erteilt wurde, während der Vertragspartner des Beklagten nicht am Verfahren be-
teiligt worden war, weil hierbei nur Auskunft über Bestandsdaten, nämlich Namen und Anschrift 
des Beklagten, erteilt worden sei. Der Beklagte widersprach der Verwertung der so erlangten Da-
ten. Nach Ansicht des LG Frankenthal unterlagen die erlangten Auskünfte einem Beweisverwer-
tungsverbot. Soweit Netzbetreiber und Endkundenanbieter nicht identisch seien, sei am Aus-
kunftsverfahren nach § 101 Abs. 9 UrhG der allein als Vertragspartner des Anschlussinhabers in 
Erscheinung tretende Accessprovider (‚Reseller‘) zu beteiligen. Ohne ein solches Verfahren er-
langte Daten unterlägen in einem späteren Prozess gegen den Anschlussinhaber einem Beweis-
verwertungsverbot. Durch die unterbliebene Beteiligung der 1&1 Internet AG sei dies vorliegend 
der Fall. 

Mit Urteil vom 25. August 2015 nahm auch das AG Rostock in einem gleich gelagerten Fall ein 
Beweisverwertungsverbot an (Az. 48 C 11/15). Auch nach Auffassung des AG Rostock bedürfte 
es zwingend einer richterlichen Gestattung bezüglich der Auskunftserteilung durch das Unter-
nehmen 1&1 Internet AG, die nicht vorlag. Zwar müsse der Reseller die erhobenen Bestandsdaten 
im Rahmen eines telekommunikationsrechtlichen Auskunftsverlangens an den Netzbetreiber wei-
tergeben; dies gelte jedoch nicht für ein urheberrechtliches Vorgehen. In derartigen Fällen sei 
durch den Netzbetreiber lediglich die Mitteilung des Namens und der Anschrift des Resellers als 
zulässig anzusehen. 
 
Das Urteil des LG Frankenthal ist abrufbar unter 
http://www.online-und-recht.de/urteile/Datenschutzverletzungen-bei-P2P-Abmahnungen-
Beweisverwertungsverbot-Landgericht-Frankenthal-20150811/ 
Das Urteil des AG Rostock ist abrufbar unter 
https://www.wbs-law.de/wp-content/uploads/2015/09/AG-Rostock-48_C-11_15.pdf 
 

Tobias Raab  



 14

DE: ZAK fordert Anpassung der Sendersortierung von Tele Columbus und Primacom 

 
Mit Pressemitteilung vom 15.09.2015 veröffentlichte die Kommission für Zulassung und Aufsicht 
(ZAK) der Landesmedienanstalten das Ergebnis der Überprüfung der Sendersortierung von Tele 
Columbus und PrimaCom. Danach führt die Sendersortierung der beiden Plattformanbieter nicht 
zu einer Ungleichbehandlung der Angebote im Kabel und entspreche somit nicht den medien-
rechtlichen Anforderungen. 

Die ZAK erläuterte hierzu, dass eine chancengleiche und diskriminierungsfreie Darstellung in al-
len Listen zu beachten sei. Bei der Überprüfung der von den beiden Plattformanbietern ausgege-
benen Receivern stellte die ZAK fest, dass verschiedene Programme eines Genres unterschiedlich 
behandelt werden durch die Auflistung in unterschiedlichen Bereichen. Eine Rechtfertigung für 
die unterschiedliche Behandlung der Programme des gleichen Genres ist laut ZAK weder ersicht-
lich, noch durch die Plattformanbieter vorgetragen. Beiden Unternehmen wird nun die Möglich-
keit gegeben, eine den medienrechtlichen Vorgaben entsprechende, nachvollziehbare neue Sorti-
erlogik auszuarbeiten. 

Die ZAK weist jedoch auch ausdrücklich darauf hin, dass nur ein Bruchteil der Receiver von den 
Plattformanbietern selbst ausgegeben werden. Die im Handel frei erhältlichen Geräte seien nicht 
von der Entscheidung der ZAK erfasst. Dies führe im Endergebnis zu einer neuen, unterschiedli-
chen Sortierung der Sender auf den verschiedenen Receivern. Es sei deshalb eine generelle Opti-
mierung der Sortierlogik notwendig. Von den Medienanstalten wird deswegen eine Anpassung 
der entsprechenden Bestimmungen des Rundfunkstaatsvertrages gefordert. 

 
Die Pressemitteilung der ZAK ist abrufbar unter: 
http://www.die-medienanstalten.de/presse/pressemitteilungen/kommission-fuer-zulassung-
und-aufsicht/detailansicht/article/zak-pressemitteilung-102015-plattformregulierung-
pruefung-der-sendersortierung-von-tele-columbus.html 
 

Katrin Welker  



 15

DE: Bundeskartellamt verneint Kartellrechtsverletzung durch verkürzte Inhalte-Vorschau 
durch Google 

 
Das Bundeskartellamt hat am 9. September 2015 bezüglich des Vorgehens von Google im Zu-
sammenhang mit der Einführung des Leistungsschutzrechts entschieden, kein kartellrechtliches 
Verfahren gegen den Suchmaschinenanbieter einzuleiten.  

Der Entscheidung war ein Streit zwischen Google und der Verwertungsgesellschaft VG Media 
vorausgegangen. Nach dem zum 1. August 2013 eingeführten Leistungsschutzrecht für Pressever-
leger werden bei der Verwertung von Verlagsinhalten im Internet grundsätzlich Lizenzgebühren 
fällig. Nur noch kleinste Vorschautexte, sog. „Snippets“, können nach wie vor unentgeltlich ge-
nutzt werden. Nach der Einführung des Leistungsschutzrechts forderte die VG Media für die von 
ihr vertretenen Verlage entsprechende Lizenzzahlungen von Google und strengte ein zivilrechtli-
ches Verfahren gegen den Konzern an. Um sich gegen das Risiko einer Zahlungspflicht abzusi-
chern, versuchte der Internetkonzern die Verlage zu einer Einwilligung in die kostenfreie Nutzung 
der Inhalte zu bewegen und kündigte an, Vorschautexte andernfalls nur noch verkürzt darzustel-
len. Gegen diese Ankündigung der verkürzten Darstellung der Vorschautexte reichte die VG Me-
dia eine Beschwerde beim Bundeskartellamt ein mit der Begründung, ein solches Vorgehen ver-
stoße gegen kartellrechtliche Vorschriften. 

Das Bundeskartellamt sah in den von Google vorgebrachten Motiven einen sachlichen Rechtferti-
gungsgrund für das Vorgehen des Suchmaschinenanbieters gegenüber den Verlagen. Auch ein 
marktbeherrschendes Unternehmen könne kartellrechtlich nicht dazu verpflichtet werden, bei ei-
ner ungeklärten Rechtslage ein erhebliches Schadensersatzrisiko einzugehen. Ferner bestehe ein 
öffentliches Interesse am Geschäftsmodell von Suchmaschinen. Zwänge man Suchmaschinenan-
bieter in Geschäftsverhandlungen mit bestimmten Webseitenbetreibern, so würden vor allem die 
Nutzer darunter leiden, dass das Konzept der universalen Verlinkbarkeit, welches die Möglichkeit 
zur Beschreibung der Links umfasst, beeinträchtigt würde. Ein förmliches Verfahren gegen 
Google wegen einer möglichen Diskriminierung der VG Media wurde vom Bundeskartellamt da-
her nicht eingeleitet. Außerdem erklärte die Behörde, dass nicht das Kartellrecht, sondern viel-
mehr das Leistungsschutzrecht den Kern der Auseinandersetzung bilde, über dessen Anwendung 
und Reichweite Zivilgerichte zu entscheiden hätten. Zwar könne eine Totalauslistung bestimmter 
Verlage gegen das kartellrechtliche Diskriminierungsverbot verstoßen. Gleiches gelte für eine 
Veränderung der Ergebnisliste durch Google, die über eine bloße Sortierung nach der Relevanz 
für die Suchanfrage hinausginge. Ein solcher Fall Kürzung der Inhalte-Vorschau allerdings nicht 
vor, diese sei kartellrechtlich nicht zu beanstanden. 

Auch stellte das Bundeskartellamt klar, dass es keine Überschneidungen zwischen der vorliegen-
den Streitigkeit zwischen der VG Media und Google mit dem derzeit anhängigen Google-
Verfahren der Europäischen Kommission gebe. Im Jahr 2010 hatte eine Vielzahl nationaler Wett-
bewerbsbehörden, zu denen auch das Bundeskartellamt zählte, diverse Beschwerden gegen 
Google wegen der Bevorzugung eigener Dienste an die Kommission abgegeben. So sollte die 
grenzüberschreitende Thematik in einem europaweiten Verfahren gebündelt werden.  

Unterdessen hat die Schiedsstelle des Deutschen Patent- und Markenamtes mit drei Einigungsvor-
schlägen vom 24. September 2015 über die Anträge der VG Media im Streit um die Anwendbar-
keit und Angemessenheit ihres im Jahr 2014 veröffentlichten "Tarif Presseverleger" entschieden, 
in dem unter anderem der Tarif für die Nutzung von Textausschnitten durch Suchmaschinenanbie-
ter. In ihrer Entscheidung nimmt die Schiedsstelle erstmals zu den zahlreichen verfassungs- und 
unionsrechtlichen sowie inhaltlichen Fragen im Zusammenhang mit dem 2013 eingeführten Pres-
seleistungsschutzrecht Stellung. Den Tarif der VG Media hält sie grundsätzlich für anwendbar, 



 16

sieht die von ihr zugrunde gelegte Bemessungsgrundlage der tariflich definierten Umsätze der 
Suchmaschinenanbieter jedoch als zu weit gefasst an. Auch sei der Tarif in seiner gegenwärtigen 
Form nicht angemessen, da die aktuelle Tarifhöhe von 6% zu hoch erscheine. Auch ergebe sich 
das Erfordernis einer einschränkenden Auslegung, so die Schiedsstelle. So sei es unumgänglich, 
für den gesetzlichen Ausnahmetatbestand der "einzelnen Wörter" und "kleinsten Textausschnitte" 
eine konkrete Wortzahlgrenze anzugeben. Hierbei schlägt die Schiedsstelle eine feste Obergrenze 
von sieben Wörtern unter Ausschluss der Suchbegriffe vor.  

 
Die Pressemitteilung des Bundeskartellamts zur Entscheidung ist abrufbar unter 
http://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2015/09_09_
2015_Google_VGMedia.html;jsessionid=0CF8FCE0C02631C004DF1F173F7B9A01.1_cid38
7?nn=3591286  
Die Pressemitteilung Schiedsstelle des Deutschen Patent- und Markenamtes ist abrufbar unter 
http://www.dpma.de/service/dasdpmainformiert/hinweise/tarifpresseverleger/index.html 
 

Tobias Raab  



 17

AT: Handelsgericht in Wien entscheidet über Leerkassettenvergütung 

 
Am 26.08.2015 hat das Handelsgericht Wien entschieden, dass die österreichische Regelung zur 
Leerkassettenvergütung nicht mit der InfoSoc-RL und der Rechtsprechung des EuGH vereinbar 
ist. 

Die Verwertungsgesellschaft Austro-Mechana machte einen Anspruch auf Zahlung der sog. Leer-
kassettenvergütung gemäß § 42 b UrhG für alle von Amazon verkauften Speichermedien geltend. 
Die Verwertungsgesellschaft gewann die Verfahren in erster und zweiter Instanz. Der Oberste Ge-
richtshof setzte das Verfahren jedoch aus, um dem EuGH mehrere Fragen zur Auslegung der In-
foSoc-RL 2001/29/EG im Vorabentscheidungsverfahren vorzulegen. Nach der InfoSoc-RL steht 
Urhebern das ausschließliche Recht zu, die Vervielfältigung ihrer Werke zu verbieten oder zu er-
lauben. Jedoch sieht die RL von diesem Recht eine Ausnahme vor: das Recht zur Erstellung von 
Privatkopien. Solche Privatkopien sind nach der RL allerdings nur dann rechtmäßig, wenn den 
Urhebern für die Erstellung solcher Privatkopien „ein gerechter Ausgleich“ zufließt. Dieser ge-
rechte Ausgleich wird den Urhebern in Österreich durch die bereits erwähnte Leerkassettenvergü-
tung, also durch eine Abgabe auf den Erstverkauf von zur Vervielfältigung geeigneten Speicher-
medien, gewährt.  

In seinem U. v. 11.7.2013 — Rs. C-521/11 — stellte der EuGH fest, dass die Erhebung der Leer-
kassettenvergütung dann nicht mit der RL vereinbar ist, wenn das betroffene Speichermedium of-
fensichtlich nicht zur Anfertigung von Privatkopien verwendet werden soll. Sieht die Regelung 
zur Erhebung der Leerkassettenvergütung allerdings die Möglichkeit der Erstattung der gezahlten 
Vergütung vor, für den Fall, dass keine Privatkopien angefertigt werden, kann die Vorschrift mit 
der RL vereinbar sein. Ob die österreichische Regelung zur Leerkassettenvergütung diesen Vor-
gaben entspricht und ob die Erstattung der Vergütung nach der Regelung nicht übermäßig schwie-
rig und somit also mit der InfoSoc-RL vereinbar ist, habe der Oberste Gerichtshof allerdings 
selbst zu prüfen (MMR-Aktuell 2013, 348420). 

Der Oberste Gerichtshof hob die Urteile der Vorinstanzen daraufhin auf und verwies den Rechts-
streit zurück an das Handelsgericht Wien. Das Handelsgericht Wien entschied nun, dass die öster-
reichische Regelung zur Leerkassettenvergütung nicht den Vorgaben des EuGH entspricht. Die 
von der Regelung vorgesehene Möglichkeit der Erstattung der Abgabe sei nicht dazu geeignet, 
etwaige durch die Regelung geschaffene Ungleichgewichte auszugleichen. Die Möglichkeit der 
Erstattung sei den meisten Marktteilnehmern in Österreich unbekannt und schon deshalb nicht da-
zu geeignet, für einen ausreichenden Ausgleich zu sorgen. Zudem seien private Endabnehmer 
vollständig von der Möglichkeit der Erstattung der Abgabe ausgeschlossen.  

 
Das Urteil des Handelsgerichts Wien vom 26.08.2015 ist abrufbar unter: 
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnx3YXJua
W5nc2Zvcmlwb3duZXJzfGd4OjZlN2EwMjE2YzQ2MDZjYg 
 

Gianna Iacino, LL.M.  



 18

BG: Declaration of the Council for Electronic Media on the right of privacy 

 
On 08 July 2015 the Council for Electronic Media (CEM) adopted a declaration which found an 
insufficient respect of personal privacy and personal data in media content and in the methods of 
its production. The Council reminds that the publication of personal information and data should 
be proportionate and not go beyond what is necessary to satisfy the legitimate public inter-
est. Mere curiosity or the pursuit of sensationalism cannot justify the violation of the right to pri-
vacy.  
Since ordinary people do not play a role in public life, they enjoy a greater degree of respect for 
their privacy. Their personal data should not be published without their consent. In some excep-
tional cases, information about a person can be published if the person intentionally or uninten-
tionally attracts the attention of the public in connection with any important event or incident. In 
any case, when it comes to ordinary people, it should be kept in mind that they have a constitu-
tional right to express their disapproval of being photographed, recorded, etc., and that for any in-
formation related to their personal life they should be asked for their explicit consent. 

Personal data on children can be collected and distributed only with the consent of their parents or 
other legal representatives. When it comes to a child in a helpless situation, for example after a 
road accident and/or a child admitted in a hospital, even the consent of their parents or legal repre-
sentatives may not be a sufficient justification for the involvement of the child in media material 
for journalistic purposes. In such cases, it should be considered that damage can be inflicted on 
the child's welfare with the dissemination of such information and the arousal of public interest. 

In media coverage of any unproven crime, the right of the public to be informed should be taken 
into account, as much as the investigation, prosecution and judicial decisions in other criminal 
cases. However, media service providers should reflect these events impartially and objectively, 
without bias and refrain from publishing unverified allegations and claims. In connection to that, 
it is desirable that suppliers avoid presenting a person as guilty to the public before this person has 
been sentenced by a court. The media should not intensify the grief of the relatives of the victims, 
especially of children, and refrain from intensifying their psychological trauma of the experience. 

 
Декларация на Съвета за електронни медии относно правото на личен живот (The Declara-
tion of the Council for Electronic Media on the right of privacy) is available in Bulgarian lan-
guage: 
http://www.cem.bg/actbg/5084 
 

Rayna Nikolova, New Bulgarian University  



 19

BG: Decisions of the Ethics Commission on discrimination 

 
In July 2015, the Ethics Commission of Journalism Ethics (the Commission) had to rule on com-
plaints concerning the discrimination of Roma on two TV shows. The Commission received the 
first complaint for discrimination from a citizen of Roma origin regarding the program on the 
channel BTV which aired on 8 April 2015. On the program, a Member of Parliament from the 
"Patriotic Front" party was interviewed about the changes in the election laws and the rules re-
garding election campaigning in the mother tongue. In the interview the Member of Parliament 
stated: “90% of all serious crimes are committed by Gypsies, the so-called petty crimes are per-
formed by Gypsies, Bulgarian villages are under occupation as those Gypsies there ... ". However, 
the Commission found the complaint against the program for the discrimination of Roma to be 
unfounded, as the host of the TV show was not responsible for the language used by her interlocu-
tor. On the contrary, the TV show host opposed the Member of Parliament on air, and did not ac-
cept his allegations and derogatory comments towards the Roma ethnic group. 

The second complaint regarded a reportage on the TV channel “Scat”. On 31 May 2015, on the 
noon news broadcast, a report was presented entitled "The village of Garmen. Gypsy outrages". 
The title was announced by the host of the program as information on "hostile Gypsies ahead of 
24 May. These images belie what has been stated by Gypsies in front of our camera, that they 
were peacefully set." The report stated that one day before the celebration of one of the greatest 
Bulgarian holidays — the Day of Bulgarian Letters and Culture — villagers from the villages of 
Garmen, Ognyanovo, and Marchevo were involved in a conflict caused by “the waywardness of 
gypsies”. Furthermore, the report claimed that local residents had told the reporters how they had 
suffered the gypsy outrage over the population every day for years. The report showed a resident 
of Garmen saying: "They come straight to kill with axes, with knives, with stones. They come to 
kill. There are children, young... they come to kill, too. We cannot tolerate them anymore!" The 
report informed viewers about a declaration by the residents of Garmen calling for the demolition 
of the illegal buildings in the Roma neighborhood of Garmen and for the displacement of the fam-
ilies from this ethnic group. The opinion of an elderly woman from that neighbourhood in ques-
tion indicates that Roma are not thugs and thieves, while the cries of small children are heard: 
"We want peace, we want peace!"  

The story ends with images of a crowd of people moving in a certain direction. Some of them are 
holding long wooden sticks. It cannot be not seen where they are going, against whom, or if they 
come into contact with anyone. However, the images are presented as "unique amateur" footage 
owned solely by the TV channel "Scat". The footage is accompanied by commentary stating that 
it shows “how Gypsies want peace and peaceful coexistence with sticks, hoes and axes”. 

The Commission found the complaint about the discriminatory nature of the report justified as the 
material was devoid of impartiality in the presentation of facts, their description and narration. A 
deliberately negative image was construed with a discriminatory effect for the participants of Ro-
ma origin of the report. The facts in the report were not clearly distinguished from the comments 
and assumptions. The broadcast editorial content was able to provoke and promote negative social 
attitudes towards the minority group of the village of Garmen, since its sole purpose was to instill 
ethnic intolerance by seemingly "balancing" the views of both sides of the story. 

 

The Decisions of the Commission are available in Bulgarian language at: 
http://www.mediaethics-bg.org/index.php?do=56&lang=bg 
 

Rayna Nikolova, New Bulgarian University  



 20

BG:  Decisions of the Ethics Commission on breaching the right to privacy 

 
In July 2015, the Ethics Commission of Journalism Ethics (the Commission) had to decide upon 
complaints regarding the infringement of the right to privacy in two separate cases. 
 
One complaint had been filed because of the broadcast of a report in the evening news of the TV 
channel BTV of 26 April 2015. The report informed viewers in detail about the earthquake in Ne-
pal and the fate of several Bulgarian climbers which were in Nepal at the time of the earthquake. 
The journalists were able to get in contact with one of the Bulgarian climbers via the social net-
work “facebook”. The report showed a minimized and blurred version of the mountaineer’s pro-
file picture which was covered by the inscription "IN THE QUAKE'S EPICENTER. Our 12 
climbers in the area are well". The report showed parts of personal messages from her conversa-
tion with the journalist on facebook as well. After the broadcast of the report, the mountaineer in 
question claimed that the publication of her picture and of parts of the messages was an infringe-
ment of her right to privacy. In her complaint she stated that her family recognized her in the news 
report which led to further strong concern and fear by her family. 

The Commission found the complaint to be unfounded, because the media used the masculine 
form of the word "climber" in the explanation of the story which illustrated the establishment of a 
communication with the Bulgarian climbers in Nepal. The identification of her person could not 
be proven. The picture in question was minimized and blurred, and was largely covered by the 
aforementioned inscription. The emphasis was put on the content of the messages she exchanged 
with the journalist. The text of the messages was enlarged, and did not contain names or other 
personal data and could belong to anyone who owns a modern mobile device, and a facebook ac-
count.  

In a second case, the Commission found two violations of the Code of Ethics in the broadcast of 
an episode of the TV show "Paparazzi" of the TV channel BTV. The TV show is an entertainment 
program which usually focuses on popular performers, athletes and other celebrities. In some cas-
es, the celebrities participate voluntarily in the live broadcast or the recordings, while others are 
being filmed without their knowledge by employees of the program who track and record the rel-
evant parties. In the broadcast in question, which aired on 21 June 2015, about six minutes were 
devoted to the family of two former Members of Parliament and ministers. The couple had active-
ly expressed their opposition towards interfering with their personal life in the media. Therefore, 
the footage was taken without their consent. The 6 minutes of the TV show "Paparazzi" devoted 
to the family of the former Members of Parliament informed as much on their private life, as it in-
formed on their reaction to the shooting of the video, describing the reaction as an unfounded re-
quest for censorship.  

The Commission found that the report violated the Code of Ethics which allows secret filming on-
ly in cases were no other way exists to provide vital information to the public. Another violation 
of the Code of Ethics lies in the shooting of the footage as such, since it caused an unreasonable 
and disproportionate interference with private lives— tracking (by car) and covert filming in the 
absence of public interest — including the fact that the programme does not contribute to signifi-
cant societal debates. 

The Decisions of the Ethics Commission are available in Bulgarian language at 
http://www.mediaethics-bg.org/index.php?do=56&lang=bg 
 

Rayna Nikolova, New Bulgarian University 



 21

FI: Confidentiality of sources remains 

 
In June 2015, a revision of the provisions concerning confidentiality of sources took place in the 
context of an overall modernization of procedural legislation. The new provisions enter into force 
on 1 January 2016. Regarding the substance, much was not changed as the amendments rather 
tackle the numbering and division of some provisions. However, new provisions were also intro-
duced while a few changes appear especially interesting to journalists. This article focuses only on 
these particular dimensions of the reform. 

Provisions on the protection for and breaking of the confidentiality of sources have been scattered 
in Finnish law. This continues to be the case – possibly even more so with the introduction of ex-
plicit provisions on the issue in existing laws, such as the Administrative Judicial Procedure Act 
(586/1996). The right to protect sources of information is provided in Section 16 of the Act on the 
Exercise of Freedom of Expression in Mass Media (460/2003; FEA) for originators of messages, 
publishers, and program providers, and those in their service while publishers and program pro-
viders are also entitled to keep secret the identity of the originator of the message. The protection 
of confidentiality is provided to any originator of a message in the form of a legal right as opposed 
to a duty. No amendments were introduced in this regard. It must be noted that Section 14 of the 
Guidelines for Journalists, which are a self-regulatory instrument in the field of media, renders 
journalists entitled and duty bound to conceal the identity of sources of information as agreed with 
the source. Where “highly negative publicity” is created the editorial office should publicize the 
methods to assure the reliability of anonymous sources (Sec. 14). Section 16(3) FEA notes that 
the duty to reveal information under confidentiality, in pre-trial investigation or during a trial, is 
regulated separately. 

The newly introduced Section20 (1) of Chapter 17 of the Code of Judicial Procedure (4/1734; 
CJP) provides that originators of messages, publishers, and program providers may refrain from 
testifying on the identity of their sources, and on the identity of the creators of messages. Howev-
er, an obligation to testify may be imposed where the prosecuted crime has a maximum penalty of 
at least six years’ imprisonment or concerns a punishable breach of a duty of non-
disclosure(Section 20(2) CJP).  Previously, attempt and accessory were mentioned with regard to 
the crimes, while the wording concerning the breach of duty was somewhat amended. A substan-
tive amendment to the CJP was made in the form of an express provision on the scope of the du-
ties or rights to refrain from testifying: Section 17:9(3) CJP notes that they do not apply to infor-
mation the unjustified obtaining, disclosure, or utilization of which is prosecuted. According to 
the Government bill (HE 46/2014 vp, 59), the new provision may find its application in cases 
concerning industrial espionage or secrecy offences. 

According to Section 8(1) of Chapter 7 of the Criminal Investigation Act (805/2011; CIA), the du-
ties and rights of a witness to refrain from testimony in the CIA are in principle similar to the ones 
provided in the CJP. However, notwithstanding paragraph 1, a witness is obliged to testify, among 
others, where the investigated crime, or attempt or accessory thereto, has a maximum penalty of at 
least six years of imprisonment and the court could oblige testimony pursuant to Section 17:20(2) 
CJP. The CIA includes an obligation for witnesses to testify where the investigated crime is the 
unlawful obtaining, disclosure, and utilization of information, excluding, however, originators of 
messages, publishers, and program providers. Here, the Government bill (HE 46/2014 vp, 144-
146) points to the confidentiality of sources and refers to a Committee Report of 2009 which pro-
motes changes to the legislation with regard to suspected secrecy offences, in cases where an in-
terference would have been indispensable and justified due to the severity of the offense. This 
proposal was not realized in the past and nothing was found to support such amendments in the 
present. In 2009, the Council for Mass Media in Finland (CMM), a self-regulatory body interpret-



 22

ing good journalistic practice, also expressed its negative view on the proposal to weaken the con-
fidentiality of sources (4152/L/09). 

Finally, the new Section 7:3 of the Coercive Measures Act (806/2011; CMA) forbids confiscation 
and copying of material for evidence where there is a duty or right to refrain from testimony pur-
suant to specified provisions of the CJP, including the right of publishers and program providers 
to refrain from testifying on the identity of their sources. The material must be in the possession of 
the persons awarded the right to refrain from testimony or in the possession of the person for 
whom the duty or right has been enacted. However, exceptions to the ban apply (7:3(3), points 2-3 
CMA) on one hand where originators of messages, publishers, and programme providers consent 
to the confiscation or copying of the material, and on the other hand where the investigated crime 
is one with the maximum penalty of at least six years’ imprisonment and the court could oblige 
the witness to testifypursuant to 17:20(2) CJP . Previously, the law only contained the latter ex-
ception while the wording of the provisions was somewhat different. The new provisions enable 
coercive measures where persons referred to in the FEA, such as publishers, give their consent. 
Moreover, no ban on confiscation and copying exists where the investigated crime is such as to 
exclude a duty or right to refuse testimony in trial pursuant to sec. 17:9(3) CJP. However, this 
does not apply to material in the possession of a person referred to in sec. 17:20(1) CJP, such as a 
publisher. The provision is in unison with the chosen approach to secrecy offences.  

 

Alén-Savikko, Anette: Amended provisions on confidentiality of sources. IRIS 2015-8:1/14: 
http://merlin.obs.coe.int/newsletter.php 
Esitutkintalain, pakkokeinolain ja poliisilain kokonaisuudistus. Esitutkinta- ja pakkokeino-
toimikunnan mietintö [Committee Report: Reform of the legislation on pre-trial investigation and 
coercive measures](2009:2): 
http://www.oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/julkaisuarkisto/200902esitutkintalainpakko
keinolainjapoliisilainkokonaisuudistus.esitutkinta-
japakkokeinotoimikunnanmietinto/Files/OMKM_2009_2.pdf 
Laki oikeudenkäymiskaaren muuttamisesta (732/2015); Law amending the Code of Judicial Pro-
cedure (732/2015): 
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150732 
aki esitutkintalain muuttamisesta (736/2015); Law amending the Criminal Investigations Act 
(736/2015):  
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150736 
Laki pakkokeinolain muuttamisesta (737/2015); Law amending the Coercive Measures Act 
(737/2015):  
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150737 
Hallituksen esitys eduskunnalle oikeudenkäymiskaaren 17 luvun ja siihen liittyvän todistelua 
yleisissä tuomioistuimissa koskevan lainsäädännön uudistamiseksi (HE 46/2014 vp); Government 
bill on the reform of Chapter 17 of the Code of Judicial Procedure and related legislation on 
presentation of evidence in general courts (HE 46/2014 vp): unofficial English translation at 
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140046 
Laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä (460/2003); Act on the Exercise of Free-
dom of Expression in Mass Media (460/2003): unofficial English translation at 
http://www.finlex.fi/fi/laki/kaannokset/2003/en20030460.pdf 
Journalistin ohjeet; Guidelines for Journalists in English at: 
http://www.jsn.fi/en/guidelines_for_journalists/ (operative from 1.1.2014) 
Statement of the CMM (4152/L/09); available in Finnish at: 
http://www.jsn.fi/sisalto/4152-l-09/?search=l%C3%A4hdesuoja (22.9.2015) 
 

LL.D Anette Alén-Savikko, Faculty of law/University of Helsinki  



 23

IE: Court of Appeal orders Channel 4 to disclose research for investigative programme 

 
In August 2013, Channel 4 broadcast an episode of its investigative programme entitled “Secrets 
from the Cockpit”, which included a number of allegations against the airline Ryanair on its pas-
senger safety. The airline issued defamation proceedings against Channel 4, and a number of 
newspapers which had carried stories on the documentary. The publishers of The Independent, 
The Mirror, Daily Mail, and the Belfast Telegraph, all issued apologies to Ryanair over the arti-
cles, and reached out-of-court settlements. 

Channel 4 decided to defend the defamation proceedings, and pleaded a number of defences, in-
cluding the “allegations were true”, the defence of “honest opinion”, and the Defamation Act 
2009’s defence of “fair and reasonable publication on a matter of public interest”. In pre-trial pro-
ceedings, Ryanair sought court orders requiring Channel 4 to disclose “documents used in the 
making of the programme”, and in December 2014, a High Court judge granted Ryanair’s request. 
The Justice ordered the broadcaster to disclose “all documents evidencing or recording all editori-
al decisions taken” during the making of the programme, and “all documents evidencing and/or 
recording all research and investigation carried out into the subject of the programme.” The judge 
also ruled that Ryanair must disclose its fuel policy from 2009 onwards to Channel 4.  

Both Channel 4 and Ryanair appealed the High Court’s ruling, and on 29 July 2015, the Court of 
Appeal partly upheld the lower court’s orders. First, on the order to Ryanair to disclose its fuel 
policy from 2009 onwards, the Court of Appeal ruled that this was “too broad”, and limited dis-
closure to the period 2010 to 2012. In addition, Ryanair was ordered to disclose “safety-related 
incidents” in the period 2010 to 2012. Finally, the Court of Appeal upheld the order that the 
broadcaster had to disclose to Ryanair “documents related to editorial decisions”, and “documents 
related to research and investigations carried out by the defendants for the programme”. In this re-
gard, the Court ruled that while “journalists cannot normally be compelled to reveal their 
sources”, that “protection was not absolute”. Therefore, if the broadcaster wished to invoke pro-
tection of sources, it could set out the factual basis for that in an affidavit of discovery later. Fol-
lowing this ruling, and disclosure of documents by both parties, the full defamation proceedings 
will take place. 

 
Mary Carolan, “Ryanair ordered to give Channel Four fuel policy documents”, The Irish Times, 
29 July 2015 
http://www.irishtimes.com/news/crime-and-law/courts/high-court/ryanair-ordered-to-give-
channel-four-fuel-policy-documents-1.2301188 
“Channel 4 ordered to give Ryanair documents”, The Irish Times, 17 December 2014 
http://www.irishtimes.com/business/transport-and-tourism/channel-4-ordered-to-give-
ryanair-documents-1.2040027 
Mark Sweney, “Ryanair reaches libel settlement with the Independent over safety story”, The 
Guardian, 20 November 2013 
http://www.theguardian.com/media/2013/nov/20/ryanair-libel-settlement-independent-safety 
Stephen Rogers, “Paper recognises Ryanair’s safety standards”, Irish Examiner, 26 October 2013 
http://www.irishexaminer.com/ireland/paper-recognises-ryanairs-safety-standards-
247513.html 
Josh Halliday, “Mail reaches out-of-court settlement with Ryanair over safety story”, The Guardi-
an, 12 September 2013 
http://www.theguardian.com/media/2013/sep/12/daily-mail-settlement-ryanair-safety 
 
Ronan Fahy, Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam   



 24

IE: Oberstes Zivilgericht erlaubt Veröffentlichung von identifizierenden Zeitungsartikeln 

 
Das Oberste Zivilgericht Nordirlands hat am 26. August 2015 (No. [2015] NIQB 74) in einem 
einstweiligen Verfügungsverfahren entschieden, dass die Untersagung einer identifizierenden Be-
richterstattung über einen Mordverdächtigen nicht geboten ist. 

Der Antragssteller war vom 27. Oktober bis zum 30. Oktober 2012 wegen des Verdacht des Mor-
des an einem Drogendealer inhaftiert. Über den Haftprüfungstermin wurde eine Berichterstattung 
ohne Einschränkungen gewährt und die Entscheidung später ohne Anonymisierung des Namens 
des Klägers veröffentlicht. Seitens des Antragstellers wurden zum damaligen Zeitpunkt jedoch 
keine Anstrengungen unternommen, eine Veröffentlichung der Entscheidung zu untersagen bzw. 
deren Anonymisierung zu erreichen. Nachfolgend wurden Zeitungsartikel unter Benennung des 
Namens des Klägers veröffentlicht, welche ihn als Mordverdächtigen, sowie als mögliches Mit-
glied einer terroristischen Vereinigung darstellten. Am 28. Mai 2014, mehr als sieben Wochen 
nach der Veröffentlichung des ersten Artikels, erhielt der Kläger eine Warnung der Polizei, dass 
Kriminelle einen Angriff auf ihn planen würden und er seine persönliche Sicherheit überprüfen 
solle. Weitere Warnungen durch die Polizei erfolgten am 4. Juni 2014 und am 28. Juli 2014. Da-
raufhin strebte der Kläger die Untersagung weiterer Veröffentlichungen im einstweiligen Verfü-
gungsverfahren an, da er der Ansicht war, die Drohungen seien durch die Zeitungsartikel moti-
viert. 

Das Gericht lehnte das Begehren des Klägers jedoch ab, da kein Zusammenhang zwischen den 
Morddrohungen und den Veröffentlichungen erkennbar sei. Es existierten keinerlei Beweise, we-
der seitens der Polizei noch des Klägers, die belegen könnten, dass die Veröffentlichung der Arti-
kel eine wesentliche Risikoerhöhung für den Kläger begründet habe. Eine diesbezügliche Infor-
mation habe die Polizei auch nicht an die Presse gegeben. Laut des Gerichts hatte die Polizei be-
reits zwei Warnungen an den Kläger ausgesprochen, bevor überhaupt ein Artikel veröffentlicht 
wurde. Es habe keine zeitliche Verbindung zwischen den ersten beiden Warnungen der Polizei 
vom 28. Mai und 4. Juni 2014 und der Veröffentlichung des Artikels vom 6. April 2014 gegeben. 
All dies belege, dass die Drohungen nicht durch die Presseartikel motiviert seien und unabhängig 
von deren Veröffentlichung existierten. Zwar gebe es zwischen der dritten Warnung der Polizei 
vom 28. Juli 2014 und der Veröffentlichung des Artikels vom 27. Juli 2014 eine solche zeitliche 
Beziehung. Dieser zeitliche Zusammenhang liege jedoch vielmehr in den Aktivitäten des Klägers 
begründet, über welche auch der fragliche Artikel berichtet hatte. Es habe auch keine Warnungen 
nach der Veröffentlichung des Artikels vom Dezember 2014 gegeben, vielmehr sei eine solche 
erst wieder am 3. Februar 2015 durch die Polizei ausgesprochen worden. Die vierte Warnung sei 
nach der Ermordung eines weiteren Verdächtigen im gleichen Mordfall erfolgt. Dieser habe in 
Kontakt zu dem Kläger gestanden, sei jedoch in keinem der streitgegenständlichen Artikel er-
wähnt worden. 

 
Das Urteil des Obersten Zivilgerichtes Nordirlands ist in Englischer Sprache abrufbar unter: 
http://www.bailii.org/nie/cases/NIHC/QB/2015/74.html 
 

Katrin Welker 

  



 25

IT: Cookie-Leitlinien der Datenschutzbehörde in Kraft getreten 

 
Die italienische Datenschutzbehörde (Garante per la protezione dei dati personali) hat am 
8.5.2015 Leitlinien für die Verwendung von Cookies verabschiedet, die am 3.6.2015 in Kraft ge-
treten sind. Mit den Leitlinien werden die nationalen Bestimmungen zur Umsetzung der „Cookie-
Richtlinie“ (RL 2009/136/EG) konkretisiert, nach denen Diensteanbieter zur Einholung einer 
Einwilligung für die Speicherung und Verarbeitung von Cookies verpflichtet sind. 

Die Leitlinien unterscheiden zwischen technischen Cookies, die ausschließlich dazu dienen, die 
Kommunikation und Diensterbringung sicherzustellen, und Profiling-Cookies, mit denen Nutzer-
profile, z. B. für Werbezwecke, erstellt werden sollen. Zu den technischen Cookies sollen neben 
nutzungserleichternden (z. B. Sitzungs-Cookies) auch solche Cookies zählen, die dem Betreiber 
zusammengefasste Informationen über die Anzahl der Nutzer und deren Nutzungsmuster bereit-
stellen. 

Den Leitlinien zufolge müssen Websites, die Cookies nutzen, Besucher beim ersten Seitenabruf 
auf die Nutzung hinweisen. Soweit Profiling-Cookies verwendet werden, muss die vorherige 
Einwilligung des Nutzers eingeholt werden. Gegebenenfalls muss der Websitebetreiber diese 
Pflichten auch für auf der Website verwendete Cookies von Drittanbietern erfüllen, da er dem 
Nutzer gegenüber diesbezüglich als technischer Intermediär auftritt. Die Nutzung von Profiling-
Cookies ist zudem der Datenschutzbehörde zu melden; für technische Cookies besteht diese Ver-
pflichtung nicht. 

Nach den Leitlinien soll die Benachrichtigung des Nutzers in zwei Schritten erfolgen: Die Erstin-
formation, in der auch das Einverständnis des Nutzers erbeten wird, ist kurz zu halten. Sie muss 
sichtbar als Banner auf der aufgerufenen Seite zu sehen sein, bis der Nutzer entsprechend aktiv 
wird. Per Hyperlink muss zudem eine erweiterte Benachrichtigung mit zusätzlichen Details abruf-
bar sein, die dem Nutzer auch die Möglichkeit gibt, genauer einzustellen, welche Arten von Coo-
kies er erlauben will. 

Die Leitlinien erinnern daran, dass die fehlende oder nicht ausreichende Benachrichtigung des 
Nutzers zu Bußgeldern bis zu 36.000 Euro führen kann. Für das Installieren von Cookies auf ei-
nem Endgerät ohne die vorherige Einholung des nötigen Einverständnisses können Bußgelder bis 
zu 120.000 Euro verhängt werden; dasselbe gilt für eine unterlassene oder nicht ausreichende 
Meldung der Nutzung von Profiling-Cookies an die Datenschutzbehörde. 

 
Die Cookie-Leitlinien v. 8.5.2015 sind auf Italienisch sowie in englischer Übersetzung abrufbar 
unter: 
http://www.garanteprivacy.it/web/guest/home/docweb/-/docweb-display/docweb/3167654 
 

Rechtsanwalt Sebastian Schweda  



 26

LV: The Problem of a Defamation Provision in Latvian Criminal Law 

 
The Latvian Criminal Law, adopted in 1998, contains a criminal liability provision for defama-
tion, including defamation in mass media. There have been arguments on whether the provision 
impairs the freedom of the press, but nevertheless, the article 157 so far has remained in the Lat-
vian Criminal Law. It provides that a person who knowingly distributes fictions of another person, 
knowing them to be untrue and defamatory, in printed or otherwise reproduced material, as well 
as orally, is punishable by community service or a fine. Furthermore, the applicable punishment 
for defamation in mass media is the temporary deprivation of liberty, or community service, or a 
fine (as amended by the amendments of 12 June 2003; 12 February 2004; 19 November 2009; 13 
December 2012) 

The relevant provision has not been applied very frequently. Currently, any criminal charges in 
defamation may be brought only through a private accusation procedure. This means that the 
criminal investigation and prosecution authorities would not start a criminal procedure on their 
own initiative. The potential “victim” who wants to start the private accusation procedure himself 
must act as a prosecutor and submit a complaint to the court, which then may initiate criminal 
proceedings.  

There is no complete statistics publicly available on how many criminal defamation proceedings 
have taken place within recent years. However, according to publicly available information, most 
of the procedures have ended by an acquittal of the accused person. Thus, preliminary, it may 
seem that there is no significant problem to the freedom of speech. 

On the other hand, it must be taken into account that the mere fact of the initiation of a criminal 
procedure and the placing of a journalist or an editor in the status of an accused person may poten-
tially have a negative impact on the freedom of speech. The status of accused person is a special 
procedural status within criminal procedure law, and it may cause significant problems, e.g., the 
person must use resources for a legal defence, and to attend court hearings. Moreover, according 
to legal doctrine and commentaries, the editor of a newspaper or another mass medium may not 
be guilty for the defamation in a criminal sense: a personal liability and direct intention must be 
established, and that may only belong to the author of the publication. The court practice has con-
firmed this. Nevertheless, there are still criminal proceedings being initiated not only against the 
authors of the publications, but also against the editors. For example, there has been a case where 
criminal proceedings had been started against an editor of an internet portal for a defamatory 
commentary published by one of the users. The court finally dismissed the charges, stating that 
the editor may not be criminally liable for the contents of commentaries (of course, this does not 
preclude a potential civil liability in a civil defamation case, where other criteria prevail). Due to 
the above reasons the professional organizations of journalists have advocated for the abolishment 
of this provision in the Criminal Law.  

However, there are also serious counter arguments in favour of the provision. Legal professionals 
have indicated that this provision provides a safeguard in case of malicious and directly intention-
al publications of knowingly untrue information. The provision is applicable not only to journal-
ists, but to any person who would use mass media in order to distribute knowingly untrue infor-
mation, e.g., to politicians who might like to denigrate their opponents. 

As a potential solution there has been a proposal to abolish the private accusation procedure for 
the implementation of this provision. Instead, there would be the public accusation procedure lead 
by criminal investigators and prosecutors who would then make the first assessment whether the 
case merits a criminal procedure, or whether it is purely an issue of civil liability. The application 



 27

of the public procedure might decrease the number of cases where the private accusation proce-
dure is started by a potential victim in bad faith, or in order to restrict the freedom of the press.  
At the moment of writing, there has not been a clear initiative to amend the relevant provision or 
to change the applicable procedure. Much depends also on judges who have to apply this article 
now and decide whether to start criminal proceedings. If judges would scrutinize the applications 
in more detail, taking into account also the freedom of speech argument, there might be even less 
procedures started. 

 
The criminal Law of the Republic of Latvia (in Latvian: Krimināllikums) is available in Latvian 
and English language at: 
http://likumi.lv/doc.php?id=88966 
 

Ieva Andersone, LLM (Cantab.), Attorney-at-Law, SORAINEN 

  



 28

SE: The Swedish Supreme Court’s decision on a search warrant for an editorial office 

 
On 16 June 2015 the Swedish Supreme Court suspended the execution of a search warrant of an 
editorial office. The Court amended the Court of Appeal’s decision and rejected the petition con-
cerning the search of the premises. The Court ruled that the execution would not take place until 
further notice. 

The Swedish newspaper Aftonbladet Hierta AB had received photos from a sender which depict-
ed two men who could have been involved in a robbery in May 2015. The photos were transferred 
digitally to the newspaper for the purpose of publication by a source that wanted to remain anon-
ymous. The newspaper published the photos but covered the two men’s faces. On the prosecutor’s 
request, the Swedish District Court appointed a search of the newspaper’s premises to search for 
and confiscate the uncovered pictures of the two suspected perpetrators. The Court of Appeal did 
not amend the District Court’s decision. The newspaper then appealed to the Swedish Supreme 
Court against the Attorney-General’s request concerning the search of the its premises, and the 
decision of the Court of Appeal. The Swedish Supreme Court amended the Court of Appeal’s de-
cision and rejected the petition concerning the search of the premises.  

Swedish law provides a definite prohibition to confiscate of written documents only in case the in-
formation in the written document contains protected information and the confiscation of that 
document would jeopardize the right to be anonymous. Therefore, in the present case, the prereq-
uisite for the confiscation of the photos would have been fulfilled if the requested photos would 
have been produced on paper and would not have contained other information than the picture it-
self. However, the photos were stored at the newspaper’s office in an electronic information carri-
er. Since such electronic information carriers can contain a lot of and different information units, 
there was a risk that irrelevant information would be confiscated and examined and that this in-
formation could contain protected data. Therefore, in this case it was important to evaluate the 
risk of protected data being revealed during a search of the electronic information carrier. A 
search of the premises may only be granted if these risks had been legally examined according to 
the rule of proportionality. 

The Swedish Supreme Court came to the decision that also information which does not take writ-
ten form, as well as carriers of information other than paper, fall within the prohibition of confis-
cation according to the Swedish legislation. According to the legislation, an absolute obstacle for 
a confiscation exists if a searched file or other searched information unit on an electronic infor-
mation carrier could contain irrelevant but protected information. But, there is no obstacle for a 
search of the premises or confiscation of documents if no other information than the one searched 
for is available on an electronic information carrier. It was not clear in this case which information 
carrier contained the transferred photos or other information units, and the information carrier 
could not be identified in advance. The possibility that irrelevant information which contains pro-
tected details can be exposed during a search and integrity aspects needed to be taken into consid-
eration when doing the proportionality assessment that has to precede a decision concerning those 
coercive measures. The Supreme Court considered it to be a high risk that protected information 
about the person that transferred the information to the plaintiff and requested to be anonymous 
could be revealed during a search of the plaintiff’s electronic information carriers.  

In this case, the information concerned was of highly protected value and even though the Attor-
ney-General had a strong interest in the photos for the investigation of a crime, the requirement of 
proportionality constituted an obstacle for the search of the premises. However, it was irrelevant 
to the case whether a prohibition of confiscation of the photos existed, since a prohibition of the 
search of the premises existed. 



 29

The verdict of the Supreme Court of 18 August 2015 (case no. Ö 3074-15) is available in Swedish 
language at: 
http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2015/2015-08-
18%20O%203074-15%20Beslut.pdf 
 

Malin Hurtig, Wistrand Law Firm  



 30

US: The obligation to consider fair use 

 
On 14 September 2015, the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit held that copy-
right holders must consider whether a disputed use of its copyrighted work is protected by the 
Digital Millennium Copyright Act ("DMCA") as fair use before sending a takedown notification. 
The ruling came in a case which resolved a dispute between a private individual and the company 
Warner Music Corporation ("Universal") over whether a video that the former litigant posted on 
YouTube infringed one of their copyrighted works. 

On 7 February 2007, the private citizen, a mother of two children, uploaded a 29-second home 
video titled “Let’s Go Crazy’ #1” to YouTube, in which her two young children danced to the 
song Let’s Go Crazy by Prince in the family kitchen (the "Video"). Universal sent a notice to 
YouTube requesting that they take the Video down because it contained unauthorized use of the 
copyrighted song. The woman subsequently filed a lawsuit against Universal arguing that Univer-
sal's request should be denied because her use of the copyrighted music is permitted as fair use 
under the DMCA. 

Under Section 512(c)(3)(A) of the DMCA, a takedown notification must include identification of 
the copyrighted work, identification of the allegedly infringing material, and a statement that the 
copyright holder believes in good faith the infringing material “is not authorized by the copyright 
owner, its agent, or the law.”  

The plaintiff argued that Universal's takedown notification was not made in good faith because 
they did not perform any analyses of whether her use of the copyrighted material was permitted as 
fair use under the DMCA.  

The Court agreed with the plaintiff’s argument, finding that a copyright holder can only satisfy the 
good faith requirement by considering whether the potentially infringing material is a fair use. It 
explained that, while the Court is ultimately in no position to dispute a copyright holder’s belief 
even if it would have reached the opposite conclusion, the copyright holder must be able to form a 
subjective good faith belief that the allegedly infringing material does not constitute fair use. 

The Court acknowledged that there is some level of uncertainty regarding how this might be 
achieved because the statute does not specify how belief of infringement may be formed or what 
knowledge may be chargeable to the notifying entity and it is unaware of any decision that has 
addressed the need for human review. However, it provided guidance on how the requirement 
might be met. The copyright holder’s consideration of fair use need not be searching or intensive 
because it is mindful of the pressing crush of voluminous infringing content that copyright holders 
face in a digital age. It explained in dicta that the consideration of fair use may be sufficient if 
copyright holders utilize computer programs that automatically identify for takedown notifications 
content where: “(1) the video track matches the video track of a copyrighted work submitted by a 
content owner; (2) the audio track matches the audio track of that same copyrighted work; and (3) 
nearly the entirety . . . is comprised of a single copyrighted work.” The Court also agreed with the 
plaintiff's request that Universal be required to pay her for damages for initiating a takedown noti-
fication that was not made in good faith. Under the DMCA a plaintiff may seek recovery of any 
damages, including costs and attorneys fees, incurred by the alleged infringer. It found that a cop-
yright holder will be found to have “knowingly materially misrepresented that it held a good faith 
belief” if the plaintiff can establish two factors: “(1) the defendant subjectively believed that there 
is a high probability that the video constituted fair use, and (2) the defendant took deliberate ac-
tions to avoid learning of that fact.” The Court held that Universal did not form any subjective 



 31

good faith belief about the video’s fair use because it failed to consider fair use at all, and knew 
that it failed to do so. 
 
The ruling is available in English language at: 
https://www.eff.org/document/9th-circuit-opinion-lenz 
 

Jonathan Perl, Counsel, Regulatory Affairs, Locus Telecommunications, Inc. 

  



 32

Impressum 
 
„Europäisches Medienrecht – der NEWSLETTER“ ist ein Service des Instituts für Europäisches Me-
dienrecht e.V. (EMR) 
 
Redaktion: 
Institut für Europäisches Medienrecht (EMR) 
Franz-Mai-Str. 6 
D-66121 Saarbrücken 
 
Telefon+49 681 99275 11 
Fax  +49 681 99275 12 
Mail  emr@emr-sb.de 
Web  www.emr-sb.de 
 
Verantwortlich: Gianna Iacino, wissenschaftliche Mitarbeiterin 
Redaktionsschluss dieser Ausgabe: 30. Oktober 2015 
 
Das EMR kann keine Verantwortung für den Inhalt der im Newsletter angegebenen Refe-
renzen (Links) übernehmen. 
 
Alle Autoren sind, soweit nicht anderweitig ausgewiesen, Mitarbeiter des Instituts. 
 
Wir danken den Mitgliedern des EMR Media Network für die Zulieferung der Berichte. 
 
 
 
Übersicht der verwendeten Länderkürzel/Kurzbezeichnungen: 
 
AL: Albanien AT: Österreich AU: Australien 
BA: Bosnien-Herzegowina BE: Belgien BG: Bulgarien  
CA: Kanada CH: Schweiz CoE: Europarat   
CY: Zypern CZ: Tschechische Republik DE: Deutschland  
DK: Dänemark EE: Estland ES: Spanien  
EU: Europäische Union FI:Finnland FR: Frankreich 
GR: Griechenland HR: Kroatien HU: Ungarn  
IE: Irland IN: Indien IS: Island   
IT: Italien LI: Liechtenstein MA: Marokko 
MD: Moldawien ME: Montenegro MK: Mazedonien  
MT: Malta NL: Niederlande NO: Norwegen  
LT: Litauen LU: Luxemburg  LV: Lettland  
PL: Polen PT: Portugal RO: Rumänien 
RS: Serbien RU: Russland SE: Schweden 
SI: Slowenien SK: Slowakische Republik TR: Türkei  
UK: Vereinigtes Königreich  UN: Vereinte Nationen US: Vereinigte Staaten  
UZ: Usbekistan 


