
 

 

 

 

 

 

 

Europäisches Medienrecht –  
der NEWSLETTER 

Institut für Europäisches Medienrecht e.V. (EMR), Saarbrücken/Brüssel 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Ausgabe 10/2016 
12. Jahrgang 



 2 

Europäisches Medienrecht –  
der NEWSLETTER 

Editorial  
 
 
 

Sehr geehrte Leserin, sehr geehrter Leser, 

 

mit der vorliegenden zehnten Ausgabe des Newsletters im Jahr 2016 wollen wir 
Ihnen, den Mitgliedern, Förderern und Partnern des EMR einen kurzen Überblick 
über relevante Entwicklungen des Medienrechts in Europa zur Verfügung stellen. 

Auf folgende Inhalte der aktuellen Ausgabe möchten wir Sie besonders aufmerksam 
machen: 

 das Urteil des EGMR zur Anwendung des polnischen Straftatbestandes 
der Beleidung in Massenmedien; 

 die Entscheidung des EuGH zur Bestimmung des anwendbaren Verbrau-
cher- und Datenschutzrechts beim elektronischen Geschäftsverkehr im 
Binnenmarkt; 

 die Schlussanträge des Generalanwalts zur Zulässigkeit der Vorratsda-
tenspeicherung;  

 das Urteil des LG München zu den Akkreditierungsbestimmungen des 
Bayerischen Fußballverbandes für Kamerateams; 

 das Urteil des Obersten Norwegischen Gerichtshofs über die Vorausset-
zungen einer Weiterübertragung im Sinne des norwegischen Urheber-
rechtsgesetzes. 

 

Für weitere Informationen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung. Wir wünschen 
Ihnen eine informative Lektüre der ausgewählten Beiträge. 

Das Direktorium des EMR 

 

 

  Prof. Dr. Stephan Ory          Prof. Dr. Mark D. Cole 

  (Direktor)            (Wissenschaftlicher Direktor)



 3 

Inhalt: 
 

COE: POLISH COURTS VIOLATED ARTICLE 10 IN DEFAMATION LAWSUIT AGAINST A 

POLITICIAN .............................................................................................................................................. 4 

COE: CONVICTION FOR THE INSULT OF A PERSON THROUGH MASS MEDIA ACCORDING 

TO THE POLISH CRIMIAL CODE VIOLATES ART. 10 ECHR ...................................................... 6 

EU: EUGH ZUR BESTIMMUNG DES ANWENDBAREN VERBRAUCHER- UND 

DATENSCHUTZRECHTS BEIM ELEKTRONISCHEN GESCHÄFTSVERKEHR IM 

BINNENMARKT ....................................................................................................................................... 7 

EU: GENERALANWALT: VORRATSDATENSPEICHERUNG KANN IN ENGEN GRENZEN 

ZULÄSSIG SEIN ........................................................................................................................................ 9 

EU: DATENSCHUTZBEAUFTRAGTER VERÖFFENTLICHT LEITLINIEN ZUR 

DATENVERARBEITUNG BEIM WHISTLEBLOWING ................................................................... 11 

AT: KOMMAUSTRIA STELLT VERLETZUNG DES ORF-GESETZES FEST .................................... 12 

BA: PUBLIC BROADCASTING SYSTEM HAS NO LONGER REVENUE FROM SUBSCRIPTION 

TAX ............................................................................................................................................................ 13 

BG: AMENDMENT IN THE REGULATIONS FOR SELECTION OF GENERAL DIRECTORS OF 

BNR AND BNT ......................................................................................................................................... 15 

BG: A REPORT ON THE CONTROL OF INFORMATION RELATED TO THE PERSONAL LIFE 

DURING BROADCASTS ........................................................................................................................ 16 

CY: APPOINTMENT OF A NEW BOARD OF THE RADIO TELEVISION AUTHORITY – 

RETURN OF THE AUTHORITY'S FIRST CHAIRPERSON ............................................................ 17 

CY: TV ORGANISATIONS TO CONTINUE OPERATION WITH TEMPORARY LICENCES FOR 

ONE MORE YEAR .................................................................................................................................. 18 

CZ GOVERNMENT APPROVED TRANSITION TO THE DVB-T2 STANDARD ............................... 19 

DE: AKKREDITIERUNGSBESTIMMUNGEN DES BAYERISCHEN FUßBALLVERBANDS FÜR 

KAMERATEAMS SIND RECHTMÄßIG ............................................................................................. 20 

DE: LG HAMBURG VERNEINT SCHADENSERSATZ NACH VERLETZUNG VON 

URHEBERRECHTEN AUF WEBLOG OHNE INLANDSBEZUG ................................................... 22 

HR: NEW PORTAL FOR MEDIA LITERACY ........................................................................................... 23 

NL: DATENSCHUTZBEHÖRDE SIEHT DATENSCHUTZVERSTÖßE BEI SMART-TV-

ANBIETERN BEHOBEN ........................................................................................................................ 24 

NO: SUPREME COURT VERNEINT WEITERÜBERTRAGUNG OHNE ÜBERTRAGUNG .............. 25 

RU: KARTELLBEHÖRDE VERHÄNGT BUßGELDER AN GOOGLE .................................................. 26 

UK: NEUE STRAFTATBESTÄNDE FÜR JOURNALISTEN DURCH DIGITAL ECONOMY BILL 

2016-17 ....................................................................................................................................................... 27 

UK: REPORT ON DEFAMATION LAW REFORM ................................................................................... 28 

US: LAW ONLY APPLICABLE IN THE US ............................................................................................... 30 

US: GAMEPLAY VIDEOS HAVE TO BE LABELED AS ADVERTISMENTS ...................................... 31 

US: NO MONEY NO RIGHTS ....................................................................................................................... 32 

US: TWITTER DOES NOT SUPPORT TERRORISM ............................................................................... 33 

  



 4 

CoE: Polish courts violated Article 10 in defamation lawsuit against a politician 

 

In its judgement of 14 July 2016, the European Court of Human Rights’ Fourth Section 
decided that ordering a politician to publish an apology for defaming a Polish newspaper 
violated Article 10 of the Convention (Application no. 26115/10). 

In the case, Jacek Kurski took part in a live television debate. Kurski had been a Polish 
MP and then became a member of the Law and Justice party. During a TV show, he 
claimed that the newspaper Gazeta Wyborcza had “an agreement with an oil company to 
finance the newspaper’s mass propaganda against Law and Justice.” He stated that the 
Polish newspaper had “frenzied an attack on Law and Justice” with an article “full of lies” 
and other articles which he called “just obsessive propaganda”. The publisher of the paper 
then sued Kurski. He argued that the politician damaged the newspaper’s reputation 
(under article 23 of the Polish civil code), and wanted an apology and payment to charity. 

After a Warsaw regional court upheld the newspaper’s claim, deciding that Kurski had 
implied that there was some kind of media or business agreement between the newspaper 
and an oil company according to which the oil company financed via advertisements the 
publication articles against Law and Justice. The Court also found that such an accusation 
was a clear offense to the publisher. The Court therefore ordered Kurski to pay 3.100 EUR 
(2500 EUR to a charity and 600 € in costs) and to apologise in the newspaper and on TV. 
After the politician filed an appeal, Poland’s Supreme Court decided in favour of the 
newspaper and rejected Kurski’s appeal. The Court found that the plaintiff’s accusations 
were a “statement of fact” which he did not prove, rather than just a simple opinion, and 
kept Kurski ordered to the payment and the apology. After he refused to comply with that 
order, a District Court in Warsaw allowed the newspaper to publish an apologizing 
statement in his name and ordered him to pay 8700 € in costs. Following this decision, 
Kurski lodged an appeal to the European Court of Human Rights, claiming a violation of 
his right to freedom of expression under Article 10 of the Convention. 

Even though, the Court admitted that the accusations, which Kurski had made in the TV 
debate, had been quite serious, the judges stressed that they were made against a 
newspaper that had actively been part of a public debate. The Court explained that the 
limits of permissible criticism are much wider with regard to newspapers than in relation to 
a private citizen, as journalists and publicists, as other persons actively involved in public 
life, had to display a greater degree of tolerance for criticism against them. Even as Kurski’s 
statements had included statements of fact as well as value judgments and he had failed 
to prove the veracity of his accusations, the Court stated that it would not decide whether 
the plaintiff relied on sufficiently accurate and consistent information. Nor would it decide 
whether the nature and degree of the allegations he made were justified by the factual 
basis on which he relied. The Court made clear that this had to be done by a domestic 
court. Nonetheless, domestic courts should observe the standards of freedom of 
expression contained in the Convention when deciding such issues. As the Court found 
Kurski to be clearly involved in a public debate on an important issue, it held itself to be 
unable to accept the domestic courts’ view that the applicant was required to prove the 
veracity of his allegations. The judges said that it was not justified, in the light of the Court’s 
case-law and in the circumstances of the case, to require the applicant to fulfil a more 
demanding standard than that of due diligence, which was why the decision of the 
domestic court had effectively deprived the plaintiff of the protection afforded by Article 10. 
The sanctions imposed on the politician were excessive in the eyes of the Court, as a 
publication of an apology entailed considerable costs for the applicant, as the combined 
total came to about eighteen times the average Polish monthly wage. The Court stated 
that the domestic courts had violated Article 10 by failing to keep a reasonable balance 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["26115/10"]}


 5 

between Kurski’s freedom of expression and the publisher’s rights. Kurski therefore had 
been awarded 12.000 EUR in pecuniary damages. 

 
The decision is available at: 
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-164462#{"itemid":["001-164462"]} 
 

Tobias Raab  

  



 6 

CoE: Conviction for the insult of a person through mass media according to the 
Polish Crimial Code violates Art. 10 ECHR 

 

The Criminal conviction and imposition of a fine on a journalist under 216(2) of the Polish 
Criminal Code for an article mocking local government officials violates the editor´s right 
of freedom of expression. With this judgment from July 5th 2016 in the Case of ZIEMBIŃSKI 
v. POLAND (No. 2) the European Court of Human Rights underlines the editor´s right of 
freedom of expression as protected under Art. 10 ECHR. 

In August 2004, the applicant was proprietor and editor-in-chief of the local newspaper 
Komu I Czemu and published an article headlined “Elegantly wrapped dung”, in which he 
criticized the local government. In this article the applicant described the ”author” of a pro-
posal for quail farming in Radomasko, without stating any names, as “dull bosses”, “numb-
skull”, “dim-witted” and “a poser”. Six month after the article was published the mayor and 
two local government officials brought a private prosecution against the applicant for def-
amation. In February 2006, the district court found that the mayor and the other two officials 
had been easily identifiable on account of the publicity generated by the quail farming 
project and ruled that the words were insulting according to Art. 216 (2) of the Polish Crim-
inal Code, which prohibits the insult “through the mass media”. The editor was convicted 
and sentenced to pay a 2.500 EUR fine because he had abused his freedom of speech 
and infringed the official´s dignity.   

The European Court of Human Rights decided that the applicant´s conviction violated Ar-
ticle 10 and based that judgment on several conclusions. When analyzing the article the 
Polish Courts did not take sufficiently into account that the applicant´s article was of satiric 
nature including irony concerning a matter of public interest. The Court failed to consider 
the remarks in the context of the article as a whole. Satire is a form of artistic expression 
and social commentary, which aims to provoke and agitate and its right to use has to be 
examined with particular care. The use of sarcasm and irony is perfectly compatible with 
the journalisms right of freedom of expression. Also the Court did not take into account 
enough that the limits of an acceptable criticism are wider with regards to politician and 
are also similarly wider (but not in every respect) to civil servants acting in an official ca-
pacity. Therefore, individuals who are taking part in a debate of public interest have to 
endure a certain degree of exaggeration, even provocation or immoderation. 

 
The judgment is available at:  
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-164453#{%22itemid%22:[%22001-164453%22]} 
 

Dr. Silke Hans 

  



 7 

EU: EuGH zur Bestimmung des anwendbaren Verbraucher- und Datenschutzrechts 
beim elektronischen Geschäftsverkehr im Binnenmarkt 

 

Mit U. v. 28.7.2016 hat der EuGH in einem Vorabentscheidungsverfahren (Rs. C-191/15) 
zu Fragen des anzuwendenden Verbraucher- und Datenschutzrechts beim 
grenzüberschreitenden elektronischen Geschäftsverkehr Stellung genommen. Die 
datenschutzrechtliche Vorlagefrage nahm das Gericht zum Anlass, seine bisherige 
Rechtsprechung zum Konzept der Niederlassung als zentralem Begriff zur Bestimmung 
des anzuwendenden Datenschutzrechts (Rs. C-131/12 – Google Spain, Rs. C-230/14 – 
Weltimmo) zu verfeinern. 

Im Ausgangsverfahren hatte die österreichische Verbraucherschutzorganisation Verein für 
Konsumenteninformation eine Unterlassungsklage gegen den in Luxemburg ansässigen 
Online-Händler Amazon EU Sàrl wegen der Verwendung vermeintlich unzulässiger AGB-
Klauseln erhoben. Um zu bestimmen, nach welchem Recht die in diesem Zusammenhang 
aufgeworfenen Rechtsfragen zu beurteilen sind, hat der vorlegende Oberste Gerichtshof 
Österreichs das Verfahren ausgesetzt und dem EuGH mehrere diesbezügliche Fragen 
gestellt. 

Zum ersten Fragenkomplex stellte der EuGH fest, dass sich das auf Unterlassungsklagen 
anzuwendende Recht nach Art. 6 Abs. 1 der Rom-II-Verordnung (VO (EG) 864/2007 über 
das auf außervertragliche Schuldverhältnisse anzuwendende Recht) richtet, wenn sich die 
Unterlassungsklage gegen die Verwendung von Vertragsklauseln durch ein Unternehmen 
mit Sitz in einem Mitgliedstaat richtet, das Verträge im elektronischen Geschäftsverkehr 
mit in einem anderen Mitgliedstaat ansässigen Verbrauchern schließt. Dagegen bestimmt 
sich das zur Beurteilung von Vertragsklauseln anzuwendende Recht nach der Rom-I-
Verordnung (VO (EG) Nr. 593/2008 über das auf vertragliche Schuldverhältnisse 
anzuwendende Recht). 

Eine weitere Frage des Vorlagegerichts betraf eine Rechtswahlklausel in den AGB des 
Online-Händlers, mit der dieser hinsichtlich der mit Verbrauchern elektronisch 
geschlossenen Verträge das Recht seines Sitzstaates für anwendbar erklärte. Der EuGH 
befand, dass eine solche Klausel dann missbräuchlich im Sinne der RL 93/13/EWG über 
missbräuchliche Klauseln in Verbraucherverträgen sei, wenn sie den Verbraucher in die 
Irre führe, indem sie ihm den Eindruck vermittelt, das Rechtsverhältnis richte sich 
ausschließlich nach diesem Recht. Denn nach Art. 6 Abs. 2 Rom-I-VO steht ihm auch der 
Schutz der zwingenden Bestimmungen des Rechts zu, das ohne die Rechtswahlklausel 
Anwendung fände. 

Hinsichtlich der letzten Frage nach dem anzuwendenden Datenschutzrecht nahm der 
EuGH die Gelegenheit wahr, das Konzept der Niederlassung in Art. 4 Abs. 1 der 
Datenschutzrichtlinie (RL 95/46/EG) näher zu interpretieren. Dem U. zufolge findet auf 
eine Datenverarbeitung durch ein im elektronischen Geschäftsverkehr tätiges 
Unternehmen das Datenschutzrecht des Mitgliedstaates Anwendung, auf den das 
Unternehmen seine Geschäftstätigkeit ausrichtet, wenn die Datenverarbeitung im 
Rahmen der Tätigkeiten einer Niederlassung in diesem Mitgliedstaat stattfindet. Damit 
klärte das Gericht einerseits, dass die bloße Zugänglichkeit der Website eines Online-
Händlers von dem Mitgliedstaat, in dem Verbraucher ansässig ist, noch nicht ausreicht, 
um eine Niederlassung i. S. der RL 95/46/EG zu begründen. Andererseits genügt es 
bereits, wenn das Unternehmen seine Geschäftstätigkeit auf diesen Mitgliedstaat 
ausrichtet, ohne notwendigerweise dort mit einer Tochtergesellschaft vertreten zu sein. 
Voraussetzung für die Anwendbarkeit des Datenschutzrechts dieses Mitgliedstaates ist 
schließlich, dass die Datenverarbeitung im Rahmen der Tätigkeiten der dortigen 



 8 

Niederlassung stattfindet. Die Beurteilung dieser Fragen ist Sache des nationalen 
Gerichts, so der EuGH. 

 
Das U. des EuGH v. 28.7.2016, Rs. C-191/15, ist abrufbar unter: 
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=182286&pageInd
ex=0&doclang=DE&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1004327 
 

Rechtsanwalt Sebastian Schweda 

  



 9 

EU: Generalanwalt: Vorratsdatenspeicherung kann in engen Grenzen zulässig sein 

 

In seinen Schlussanträgen zu zwei Vorabentscheidungsersuchen (verb. Rs. C-203/15 – 
Tele2 – und C-698/15 – Watson u. a.) hat der Generalanwalt beim Gerichtshof der 
Europäischen Union (EuGH) die Speicherung von TK-Verbindungsdaten auf Vorrat für 
grundsätzlich mit dem Unionsrecht vereinbar beurteilt. Allerdings müssten dafür strenge 
Voraussetzungen erfüllt sein. Die Entscheidung, ob die dem Verfahren zugrundeliegenden 
schwedischen und britischen Gesetze dies gewährleisten, sei von den nationalen 
Gerichten zu klären. Der Generalanwalt legte mit seiner Stellungnahme auch ein früheres 
U. des EuGH aus, in dem das Gericht die Richtlinie 2006/24/EG zur 
Vorratsdatenspeicherung für ungültig erklärt hatte (verb. Rs. C-293/12 und C-594/12 – 
Digital Rights Ireland/Seitlinger). 

In den jetzigen Verfahren steht die Frage im Vordergrund, ob eine mitgliedstaatliche 
Regelung, die nach der Abschaffung der in der RL 2006/24/EG geregelten 
Vorratsspeicherpflicht eine solche Pflicht auf nationaler Ebene vorsieht, vom Unionsrecht 
gedeckt ist. Konkret ging es um eine in Art. 15 Abs. 1 der Datenschutzrichtlinie für 
elektronische Kommunikation (RL 2002/58/EG) enthaltene Öffnungsklausel: Danach 
dürfen Mitgliedstaaten zur Bekämpfung von Straftaten oder zu Zwecken der nationalen 
oder öffentlichen Sicherheit, Ausnahmen von der in der RL geregelten Pflicht zur Löschung 
von TK-Verbindungsdaten vorsehen, wenn die EU-Grundrechte dabei beachtet werden. In 
diesem Zusammenhang ist eine weitere Vorschrift von Relevanz: Art. 52 Abs. 1 der Charta 
der Grundrechte der EU (GRCh), der beschreibt, welchen Ausübungsschranken diese 
Grundrechte unterliegen. 

Der Generalanwalt kam in seiner Prüfung zu dem Ergebnis, dass es möglich sei, in einem 
Mitgliedstaat eine Pflicht zur Vorratsdatenspeicherung einzuführen, soweit sie den in 
diesen beiden Vorschriften geregelten Bedingungen genüge. Dazu müsse die 
Vorratsspeicherungspflicht und die damit einhergehenden Garantien zum einen gesetzlich 
geregelt sein, was bedeute, dass sie durch zugängliche und vorhersehbare 
Rechtsvorschriften geregelt ist, die einen geeigneten Schutz gegen Willkür bieten. Der 
Generalanwalt verweist dazu auf das U. des EuGH in der Rs. C-419/14 
(WebMindLicenses), in dem sich das Gericht auf die gefestigte Rechtsprechung des 
Europäischen Gerichtshofes für Menschenrechte (EGMR) zu den Voraussetzungen für 
einen Eingriff in das Recht auf Privatheit (Art. 8 EMRK) stützt. 

Darüber hinaus hätten die Speicherpflicht und die damit einhergehenden Garantien den 
Wesensgehalt der Grundrechte auf Achtung des Privatlebens (Art. 7 GRCh) und auf 
Schutz personenbezogener Daten (Art. 8 GRCh) zu wahren. Ferner müsse die Regelung 
zur Bekämpfung schwerer Straftaten absolut notwendig sein, also das am wenigsten in 
Grundrechte eingreifende unter den Maßnahmen darstellen, die dieselbe Wirksamkeit 
entfalten. 

Zudem muss die Regelung sämtliche Garantien zur Abmilderung des Rechtseingriffs 
vorsehen, die der EuGH in seinem U. zur RL 2006/24/EG zum Datenzugang, zur 
Speicherfrist und zum technischen Datenschutz angeführt hat – der Generalanwalt 
verweist hier konkret auf die Rn. 60-68 des U. 

Schließlich müsse die Pflicht zur Vorratsdatenspeicherung „in einem in einer 
demokratischen Gesellschaft angemessenen Verhältnis zur Bekämpfung schwerer 
Kriminalität stehen“, d. h. verhältnismäßig sein. 

 



 10 

Die Schlussanträge des GA beim EuGH v. 19.7.2016, verb. Rs. C-203/15 und C-698/15, 
sind abrufbar unter: 
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=181841&pageInd
ex=0&doclang=DE&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=96875 
 

Rechtsanwalt Sebastian Schweda 

  



 11 

EU: Datenschutzbeauftragter veröffentlicht Leitlinien zur Datenverarbeitung beim 
Whistleblowing 

 

Der Europäische Datenschutzbeauftragte (EDSB) hat am 18.7.2016 Leitlinien zur 
Verarbeitung personenbezogener Informationen in einem Whistleblowing-Verfahren 
veröffentlicht. Die Leitlinien richten sich an EU-Institutionen und Stellen und sollen ihnen 
praktische Hilfestellung dabei bieten, bei Whistleblowing-Fällen die für sie geltenden 
Datenschutzvorschriften der Verordnung (EG) Nr. 45/2001 einzuhalten. Hauptzweck ist es, 
den Hinweisgeber vor Vergeltungshandlungen zu schützen. 

Mit neun Empfehlungen will der EDSB diesen Schutz für interne wie externe Hinweisgeber 
verbessern. So sollten sichere Kanäle festgelegt werden, über die die Hinweise 
eingeliefert werden können. Dabei sei die Vertraulichkeit der erhaltenen Informationen zu 
wahren und die Identität des Hinweisgebers und aller anderen Beteiligten zu schützen. 
Auch der Grundsatz der Datenminimierung müsse befolgt werden: Nur solche 
personenbezogenen Informationen, die angemessen, relevant und notwendig für den 
konkreten Fall seien, dürften verarbeitet werden. Dazu müsse auch definiert werden, was 
in diesem Zusammenhang personenbezogene Informationen und wer die betroffenen 
Personen seien, um ihnen ihre Rechte auf Benachrichtigung, Datenzugang und 
Berichtigung gewähren zu können. 

In einem Zwei-Schritt-Verfahren sollen die einzelnen beteiligten Personengruppen – der 
Hinweisgeber selbst, Zeugen, der Schädiger sowie Dritte – über die Art und Weise der 
Verarbeitung ihrer Daten informiert werden: zum einen durch allgemein zugängliche 
Hinweise, wie etwa die Bereitstellung einer Datenschutzerklärung im Internet; zum 
anderen durch die frühestmögliche individuelle Benachrichtigung der einzelnen 
Beteiligten, etwa per E-Mail. 

Der EDSB fordert zudem, bei der Beantwortung von Zugangsanfragen sicherzustellen, 
dass keine personenbezogenen Informationen über andere Beteiligte enthüllt werden. 
Generell dürften diese Informationen nur übermittelt werden, wenn sie für die legitime 
Durchführung der Aufgaben der empfangenden Stelle erforderlich sei. 

Des Weiteren müssten angemessene Aufbewahrungsfristen festgelegt werden, die auch 
das Ergebnis jedes Falles berücksichtigen. Schließlich empfiehlt der EDSB, auf der 
Grundlage einer Risikoanalyse technische und organisatorische Maßnahmen zu ergreifen, 
um eine rechtmäßige und sichere Verarbeitung der personenbezogenen Informationen im 
Rahmen des Whistleblowing-Verfahrens zu gewährleisten. 

 
Die Leitlinien zur Verarbeitung personenbezogener Informationen in einem 
Whistleblowing-Verfahren (Guidelines on processing personal information within a 
whistleblowing procedure) sind (auf Englisch) abrufbar unter: 
https://secure.edps.europa.eu/EDPSWEB/webdav/site/mySite/shared/Documents/S
upervision/Guidelines/16-07-18_Whistleblowing_Guidelines_EN. 
 

Rechtsanwalt Sebastian Schweda  

  



 12 

AT: KommAustria stellt Verletzung des ORF-Gesetzes fest  

 

Am 17.08.2016 hat die Medienaufsichtsbehörde KommAustria festgestellt, dass das On-
line-Angebot des öffentlich-rechtlichen Rundfunkveranstalters ORF nicht sendungsbeglei-
tende Inhalte enthalten und damit gegen das ORF-Gesetz verstoßen hat. 

Das Live Sport Portal Laola 1 Multimedia GmbH reichte Beschwerde gegen das Online 
Angebot des ORF „sport.ORF.at“ einschließlich der Sport-App und gegen das Online Teil-
angebot „sport.ORF.at/fußball“ einschließlich der Fußball App ein. Sowohl die Online Be-
richterstattung als auch die Apps verstießen gegen das ORF-Gesetz.  

Die KommAustria gab der Beschwerde teilweise statt und stellte fest, dass mehrere An-
gebote des ORF nicht sendungsbegleitend und damit rechtsverletzend gewesen seien. 
Die vertiefende Berichterstattung über Europapokalspiele in Form eines Live-Tickers und 
der Bereitstellung von Statistiken, sowie die Rubriken „Best of Social“ und „Fanfacts“ als 
auch der TV-Guide, der Informationen auch zu Sendungen anderer Programmveranstalter 
enthielt, seien weder als sendungsbegleitende Inhalte noch als tagesaktuelle Überblicks-
berichterstattung einzustufen. Sie verstießen somit gegen § 4 a Abs. 1, 2, 3 ORF-Gesetz 
und § 5 a Abs. 4 ORF-Gesetz. Auch die Vermarktung der im Online-Angebot des ORF 
eingebundenen Videos beanstandete KommAustria. Die bei diesen Videos erfolgte Aus-
spielung von „InStream-Video-Ads“ sei in einer höhrern Frequenz erfolgt, als im Rahmen 
des Online Angebots „Tvthek.ORF.at“. Damit seien die Grenzen des Angebotskonzepts 
überschritten worden.  

Über die Beurteilung der eingereichten Beschwerde hinaus, stellte KommAustria von Amts 
wegen fest, dass der Online-Auftritt des ORF über den in der Beschwerde angegebenen 
Zeitraum hinaus rechtsverletzend gewesen sei.  

Dem ORF wurde aufgetragen für den Zeitraum von einer Woche die Entscheidung in Form 
einer Textmeldung auf den Startseiten des Online Angebots „sport.ORF.at“ und 
„sport.ORF.at/fußball“ einschließlich der Sport App und der Fußball App einzublenden. 
Dies sei innerhalb von sechs Wochen ab Rechtskraft des Bescheids vom ORF umzuset-
zen. Der Bescheid ist nicht rechtskräftig. Der ORF hat angekündigt gegen den der Be-
schwerde stattgebenden Teil des Bescheids Rechtsmittel zu ergreifen.  

 
Die Entscheidung der KommAustria vom 17.08.2016 (Gz. KOA 11.260/16-019) ist abruf-
bar unter:  
https://www.rtr.at/uploads/media/34869_KOA%2011.260_16_019.pdf 
 

Gianna Iacino, LL.M. 

  



 13 

BA: Public Broadcasting system has no longer revenue from subscription tax 

 

On 19 July 2016, the Parliamentary Assembly of the House of Representatives failed to 
pass a proposed Law amending the Law on the Public Broadcasting system, which 
foresaw the collection of the TV subscription tax through the electricity bills. 

Bosnia and Herzegovina is composed of two federal units (entities) – Republika Srpska 
and Federation of Bosnia-Herzegovina. The population comprises three constituent 
peoples who make up 96 percent – Bosniaks, Serbs and Croats. For a law to be adopted, 
it is necessary for representatives of all three constituent peoples in the Parliamentary 
Assembly of the House of Representatives to vote for it. Thus, the laws may only be 
elected by national consensus. 

The public broadcasting system consists of three TV broadcasters – two entity 
broadcasters Radio-Television of the Republika Srpska (RTRS) and the Radio-Television 
of the Federation of Bosnia and Herzegovina (RTV FBiH) and the state broadcaster Radio 
and Television of Bosnia-Herzegovina (BHRT). Croat political institutions advocate a 
complete transformation of BHRT into three ethnic channels – Bosniak, Serb and Croat. 
Media experts believe this would additionally complicate, both politically and 
organizationally, the already complex broadcasting system in Bosnia-Herzegovina. Croat 
politicians have been pointing out for years that public service broadcaster do not reflect 
the political and cultural interests of Croats. 

Until now, the compulsory TV tax was collected through telecom operators' landline bills. 
However, citizens are cancelling their landline connections on a daily basis, as this 
communication technology is evidently outdated. According to data of the Board of the 
Public Broadcasting System, this has nearly halved the service's revenue in the last two 
years. 

According to the proposal on the collection of the TV tax through electricity bills, submitted 
by representatives of the two ruling Bosniak parties – Party of Democratic Action (Stranka 
demokratske akcije, SDA) and Union for a better future of Bosnien-Herzegovina (Hrvatska 
demokratska zajednica Bosne i Hercegovine, SBB BiH) – funds collected from TV tax were 
supposed to be divided by giving 40 percent to BHRT and 30 percent each to RTRS and 
RTV. According to the previous model for distributing the TV tax, 50 percent of the 
collected tax belonged to BHRT and 25 percent to each entity broadcaster. However, 
delegates of the strongest Serb party, Alliance of Independent Social Democrats (Савез 
независних социјалдемократа, SNSD), did not support this solution, requesting that the 
amount collected from tax be shared equally among the three broadcasters because they 
believe the state television is not more important than the entity broadcasters. Delegates 
of Croat political parties did not support the proposal either because they advocate total 
reconstruction of the broadcasting system instead of partial solutions. 

Then, in the next session held on 1 August 2016, the opposition Social-Democratic Party 
(Socijaldemokratska partija Bosne i Hercegovine, SDP) proposed continuing for another 
six months the old method of collecting the tax through telecom operators, but the proposal 
failed to get majority support in the Parliamentary Assembly of the House of 
Representatives.  

Discussion on issues related to the Public Broadcasting System will resume after the 
parliamentary summer recess. Practically, public services are left without their most 
important means of funding, which threatens to cut off broadcasting and to bankrupt them. 
As a first reaction, the General Director of the public broadcaster BHRT, told journalists 



 14 

that, the fate of the public broadcaster is uncertain: “There is a danger that we will become 
the only country in Europe without a public broadcasting service,” 

 
Further information on the parliamentary session of 19 July 2016 is available at: 
https://www.parlament.ba/sadrzaj/vijesti/2010/default.aspx?id=66619&langTag=bs-
BA&template_id=5&pril=b&pageIndex=1 
Further information on the parliamentary session of 1 August 2016 is available at: 
https://www.parlament.ba/sadrzaj/vijesti/2010/default.aspx?id=66847&langTag=bs-
BA&template_id=5&pril=b&pageIndex=1 
 

Radenko Udovičić, Director of the Media Plan Institute, Sarajevo 

  



 15 

BG: Amendment in the regulations for selection of General Directors of BNR and 
BNT 

 

On 20 May 2016, immediately after the election of the General Director of the Bulgarian 
National Radio (BNR) on 17 May 2016, deputies of all Parliamentary groups submitted a 
bill for an amendment and supplement of the Radio and Television Act (RTA). According 
to the amendment, the General Director of BNR and the General Director of Bulgarian 
National Television (BNT) continue to exercise their rights after their mandates expire, until 
the new General Directors enter on their duties.  

On 2 June 2016, the text passed at the first and second reading in one plenary sitting, 
which is a precedent in the legislative practice of the National Assembly. The amendment 
was approved at the first reading without debates with 103 votes ‘pro’ and 12 ‘abstained 
from voting’. At the second reading the text was approved with 88 votes ‘pro’, 3 ‘con’ and 
30 ‘abstained’. The amendment was released in the ‘State Gazette’, issue 46 on 17. June 
2016 and entered into force on 20 June 2016.  

The norm is taken from a text of the RTA which says that the members of the Council for 
Electronic Media (CEM) shall continue to perform their functions until the representatives 
of the Parliament and the President who replace them enter on their duties (Art. 29, Para. 
3 of the RTA). CEM elects and dismisses the General Directors of the public media in 
Bulgaria of their duties (Art. 32, Para. 1, item 2 of the RTA). The law does not explain the 
method of the election – by means of a competition or nominations of the members of the 
supervisory body. Over the years, the competition procedure has developed in practice. 
The main purpose of the bill is to provide legal opportunity for the regulatory body to strictly 
execute the election procedure by means of competition so that a gap in the management 
of BNT and BNR is not formed if the three-year mandate expires during the competition 
procedures.  

The mandate of the General Directors of BNR and respectively BNT is 3 years (Art. 66, 
Para. 2 of the RTA). The General Directors of BNR, respectively BNT, can be elected on 
the same position for not more than two consecutive 3-year mandates (Art. 66, Para. 3 of 
the RTA). The second mandate of the General Director of the BNT expires on 1 August 
2016.  

CEM started a procedure for the amendment of the regulation for the election of General 
Directors of BNR and BNT. The amendment does not envisage a competition procedure.  

 
The Radio and Television Act is available at: 
http://lex.bg/bg/laws/ldoc/2134447616. 
The Shorthand record of the Plenary Session of the National Assembly 
http://www.parliament.bg/bg/plenaryst/ns/51/ID/5664. 
 

Rayna Nikolova, New Bulgarian University 

  



 16 

BG: A report on the control of information related to the personal life during broad-
casts 

 

On 21 June 2016, the Council for Electronic Media (CEM) came out with a report on an 
incident related to a contestant of the rhythmic gymnastics national team. The young 
woman fell out of an apartment on 6th floor. Without a confirmation by the official authori-
ties, the media categorized the incident as an attempted suicide and reported about it 
extensively. 

The purpose of CEM’s report is to trace whether the requirements of the Radio and Tele-
vision Act (RTA) related to the personal life and privacy have been observed during the 
broadcast of the case, whether there is any risk of a secondary victimisation, whether the 
journalism ethics standards are observed or whether the media have just gone beyond the 
professional norms by turning a personal tragedy into a sensation. CEM’s express moni-
toring covers the central news broadcastings on 14 June 2016 and the morning news pro-
grammes on 15 June 2016. The conclusions are as follows:  

1. There is overexposure of the topic by bTV and Nova TV (national private tv broadcast-
ers). The focus on the personal drama, the multiple broadcastings from the hospital and 
the area of the incident, the filling in of the information time of the whole morning-news 
programme in both television programmes on 15 June 2016 are close to sensational re-
porting. In this way, the media went beyond the limits of normal professional reporting. 

2. The broadcasted media content is not in favor of the public interest but just the contrary 
– it creates prerequisites for curiosity and provokes the audience to be interested in more 
details. The news related to the tragic incident take the first place in the news and sports 
news broadcastings (BNT 1, bTV and NOVA TV) and cover a big, even main part of the 
air-time in the morning-news programme (it is a main topic in bTV and NOVA TV).  

3. bTV and NOVA TV broadcast details related to the incident and personality of the young 
girl which can be perceived as aspects related to her family life and health status. In this 
respect, the monitoring showed that there were violations of Art. 16, Para. 1 of the RTA, 
according to which the media services providers cannot make and broadcast transmis-
sions containing information related to the personal life of citizens without their consent. 
Regardless of the fact that the interlocutors in the studio or on the phone revealed the 
information, the questions of the journalists urged for specific answers.  

However, BNT1 (public tv broadcaster) broadcast information about the rhythmic gymnas-
tics contestant (in the news broadcastings and morning-news programme) which spared 
her personal life to the maximum extent as well as the personal life of her relatives. The 
information about the incident in the radio programmes HORIZONT (public radio broad-
caster), DARIK RADIO and RADIO FOCUS is provided in a focused way and within the 
news broadcastings without entering the personal space.  

4. Entering the personal life of the young girl and the speculations related to the incident 
violate the standards of journalism ethics. The broadcast media content brings a risk of a 
secondary victimisation of the relatives of the girl. The above-cited Code of Ethics require-
ments are violated.  

 

CEM’s Report is available at: 
http://www.cem.bg/controlbg/858 
 

Rayna Nikolova, New Bulgarian University  



 17 

CY: Appointment of a new Board of the Radio Television Authority – Return of the 
Authority's First Chairperson 

 

On 13 July 2016, the Council of Ministers appointed a new governing board of the Radio 
Television Authority following the expiration of the mandate of the previous board in mid-
June 2016. The new Chairperson, a former attorney and minister of Justice and Public 
Order, has already served in the same position. He served from 1998, the year of the 
establishment by law of the Authority, until 2004. One of the members of the previous board 
continues on the new board. 

The appointments have been effected on the basis of recent amendments of the Law on 
Radio Television Organisations 7(I)/1998 affecting both the appointment procedure and 
the status of the Chairperson. Art. 4 of the Law providing for the appointment of the 
Authority's board was amended by Law 77(I)/2016 as follows: 

While the Council of Ministers remains the appointing body, the appointment of the 
Chairperson and the vice-Chairperson is effected on a proposal by the President of the 
Republic to the Council of Ministers. Under the Presidential system of Cyprus, the 
President of the Republic appoints the “independent officers”, namely the Attorney 
General, the Auditor General and others, while the Council of Ministers appoints the boards 
of legal entities of Public Law according to art. 54 of the Constitution. 

The status of the Chairperson, serving since 2011 as “executive President” with full-time 
employment, is changed to the previous one. Now, the Chairperson presides over the 
meetings and deliberations of the Authority with no executive status. Therefore, the 
Director of the Authority remains its sole executive agent. 

The present composition of the Authority's board comprises three lawyers (the 
Chairperson included), two communication professionals, one chartered accountant and 
an electrical engineer.  

The new board is expected, among others, to proceed with the final touches on major 
amendments of the basic law and, following that, on working on the issuance of permanent 
operation licences in the digital environment established since July 2011. 

 
Amending Law 77(I)/2016 of the Law on Radio and Television Organisations 7(I)/1998: 
http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2016_1_77.pdf 
Membership of the Radio Television Authority 
http://crta.org.cy/default.asp?id=236 
Cyprus Constitution 
http://www.presidency.gov.cy/presidency/presidency.nsf/all/1003AEDD83EED9C7C
225756F0023C6AD/$file/CY_Constitution.pdf 
 

Christophoros Christophorou, Political analyst, Council of Europe expert in Media and 
elections 

  

http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2016_1_77.pdf
http://crta.org.cy/default.asp?id=236


 18 

CY: TV Organisations to Continue Operation with Temporary Licences for One 
More Year 

 

Five years after the switch-over to digital television on 1 July 2011, operators will continue 
transmitting until June 2017 with temporary licences. This is provided in amending Law 
77(I)/2016 of the Law on Radio and Television Organisations 7(I)/1998, published in the 
Official Gazette on 1 July 2016.  

The Law amends art. 56 of the basic Law extending for one more year the validity of TV 
licences for all operating service providers. Temporary licences for digital transmission that 
replaced the then existing licences for analogue transmission were initially issued, valid 
until 30 June 2012. Pending amendments to the basic Law 7(I)/2015 to respond to the 
conditions of the new environment and make possible the issuance of permanent licences, 
temporary ones have since then been renewed each year (see IRIS 2015-9: 1/7). Thus, 
validity is extended until 30 June 2017. 

With the same amending Law, temporary licences for legal entities of public law are also 
extended for one year, even in the case that they do not fulfil all the requirements set by 
Law. This is applicable to the Cyprus Telecommunications Authority (Αρχή 
Τηλεπικοινωνιών Κύπρου, CYTA), a semi-governmental organisation that operates IPTV. 
Its capital share and structure as a legal entity of public law deviates from the model set in 
the basic law requiring among others capital share dispersion and a threshold of 25% for 
share holders. After having operated in an unregulated, for online providers analogue 
environment, CYTA benefited from a special provision voted in 2011 which enabled its 
operation in the digital environment. 

Another provision in the amending Law authorises the Radio Television Authority to issue 
temporary licences to new applicants, also valid until the aforementioned date. 

With the same amending law, art. 4 of the basic law was modified. Art. 4 of the basic law 
regulates the appointment and the status of the Chairperson, the appointment of the vice-
Chairperson, and the members of the Radio Television Authority (see IRIS, referring to the 
other abstract from Cyprus in the current issue). 

An amending draft law aiming at extensive changes to the basic law, also to make possible 
the issuance of permanent licences, was sent to the House of Representatives in 2013 
(see IRIS 2013-10:1/13). The government later withdrew the draft law for further study, 
and major law amendments are still pending. 

 
Amending Law 77(I)/2016 of the Law on Radio and Television Organisations 7(I)/1998 
http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2016_1_77.pdf 
 

Christophoros Christophorou, Political analyst, Council of Europe expert in Media and 
elections 

  



 19 

CZ Government approved transition to the DVB-T2 standard 

 

On 20 July 2016, the Czech government approved the strategy for the full transition of the 
digital terrestrial television to the DVB-T2 new broadcast standard.  

The strategy envisages that the process of transition to DVB-T2 will be launched in autumn 
2016 accompanied by an information campaign. On 1 February 2021, all existing DVB-T 
networks will be switched off synchronously. According to the government’s strategy, an 
evaluation of the realisation of the transition to DVB-T2 has to be submitted each year on 
31 January. The first evaluation should be submitted by 31 January 2017. In the assess-
ment of 31 January 2020, information on the coverage of the population should be pre-
sented, so that the government can consider the possibility of extending the deadline for 
the completion of the transition to DVB-T2. The proposed deadlines reflect socially re-
spectful procedures with regard to household expenditure.  

The Association of mobile network operators (APMS) welcomed the adoption of the 
strategy as this will release the 700 MHz band for broadband mobile data services. The 
700MHz band should be partly reclaimed in 2020 by local mobile operators for LTE mobile 
networks. Terrestrial digital television broadcasting in the Czech Republic is the only free 
way of free-access television broadcasting. At the same time, it is the most powerful plat-
form for TV broadcasting in the Czech Republic which is used by more than 60% of house-
holds, and by 40% of households as the only way of receiving TV broadcasts.  

After reaching the development goals and the successful transition to DVB-T2 broadcast 
standard, six nationwide DVB-T2 networks will broadcast digital terrestrial TV in the Czech 
Republic. 

 
Czech Government Resolution dated July 20, 2016 no. 648 the development strategy of 
terrestrial digital television broadcasting 
https://apps.odok.cz/attachment/-/down/RCIAAC8GXTXQ 
 

Jan Fučík, Česká televize. Praha 

  

https://apps.odok.cz/attachment/-/down/RCIAAC8GXTXQ


 20 

DE: Akkreditierungsbestimmungen des Bayerischen Fußballverbands für Kamera-
teams sind rechtmäßig 

 

Der Bayerische Fußballverband darf weiterhin Lizenzgebühren bzw. das kostenlose zur 
Verfügung stellen von Bewegtbildmaterial bei Amateurspielen verlangen. Das hat das LG 
München in seiner Entscheidung vom 11.06.2016 (Az. 17 HK O 7308/15) entschieden.  

Vorgegangen sind mehrere Zeitungsverlage gegen den Bayerischen Fußballverband. Die 
Zeitungsverlage berichten auch mit Bewegtbildern von verschiedenen Amateur-Fußball-
spielen und wehrten sich gegen die Akkreditierungsbestimmungen des Verbandes, wo-
nach Kamerateams nur zugelassen werden, wenn sie entweder eine Lizenzgebühr ent-
richten oder ihr Material kostenlos auf der verbandseigenen kommerziell betriebenen Platt-
form bfv.tv zur Verfügung stellen. Die Gebühren liegen zwischen 250 Euro für Spiele der 
Landesliga und 1000 Euro für Spiele der Regionalliga. Nachdem Kamerateams unter Ver-
weis auf das Hausrecht der Vereine sowie die Akkreditierungsbestimmungen der Zugang 
zu verschiedenen Fußballspielen verwehrt wurde, stellten die Verlage einen Antrag im 
einstweiligen Verfügungsverfahren. Dieser wurde abgewiesen, woraufhin die Verlage Wi-
derspruch einlegten, der nun zurückgewiesen wurde.  

Die Verlage warfen dem Verband vor gegen § 19 Abs. 2 Nr. 1 GWB zu verstoßen, da er 
mit den Akkreditierungsbestimmungen eine Monopolstellung ausnutze. Weiterhin liege 
eine gezielte Behinderung der Verlage nach § 4 Nr. 10 UWG vor, da der Verband lediglich 
an der Förderung seines eigenen Videoportals interessiert sei, das in direkter Konkurrenz 
zu dem Angebot der Verlage stehe. So missachte er auch seine Stellung als gemeinnüt-
ziger Verein. Der Bayerische Fußballverband verweist darauf, dass die Vereine das Recht 
hätten, ihr Hausrecht auszuüben. Auch betonte der Verband, er handele nur im Interesse 
der ihm angehörigen Verbände, indem er faire Regeln für die Videoberichterstattung über 
die entsprechenden Spiele für alle Vereine schaffe. Nicht nur die Spiele der ersten drei 
Bundesligen hätten einen Wert, der den Vereinen zustehe, sondern auch die Spiele der 
Amateurligen.  

Das LG München hat den Widerspruch der Verlage zurückgewiesen. Es liege keine „ge-
zielte“ Behinderung des Wettbewerbs im Sinne des § 4 Nr. 10 UWG vor. Da grundsätzlich 
jede Förderung des eigenen Absatzes durch ein Unternehmen mit einer Beeinträchtigung 
der wettbewerblichen Entfaltungsmöglichkeiten von Mitbewerbern verbunden ist, müssen 
zur Tatbestandserfüllung, weitere die Unlauterkeit begründende Umstände hinzutreten. 
Solche seien im vorliegenden Fall nicht erkennbar. Dem Verband komme es auf die För-
derung seines eigenen Videoangebots an und damit gerade nicht nur auf die Beeinträch-
tigung der wettbewerblichen Entfaltung von Mitbewerbern. Weiterhin sei nach einer Ge-
samtabwägung der Interessen beider Parteien das Vorgehen des Verbandes nicht unan-
gemessen. Insbesondere habe der BGH anerkannt, dass sich ein Fußballverband die aus-
schließliche wirtschaftliche Verwertung von Bewegtbildberichterstattung dadurch sichern 
könne, dass er über das Hausrecht des Berechtigten Filmaufnahmen Dritter unterbinde 
oder nur gegen Entgelt zulasse. Das Hausrecht diene in diesem Zusammenhang der Si-
cherung der Verwertung der vom Veranstalter des Sportereignisses erbrachten Leistun-
gen. Zudem sei den Verlagen die Berichterstattung nicht gänzlich untersagt, sondern diese 
lediglich von gewissen Bedingungen abhängig gemacht worden. § 19 Abs. 2 Nr. 1 GWB 
könne nicht verletzt sein, da sich die Zulassungsbeschränkungen, die sich aus den Akkre-
ditierungsregelungen ergeben, auf alle Unternehmen gleich auswirken und die wirtschaft-
liche Verwertung der Spiele für die Verbandmitglieder von berechtigtem Interesse sei.  

Die Verlage haben bereits angekündigt, Berufung gegen die Entscheidung einzulegen.  

 



 21 

Die Entscheidung des LG München I vom 11.06.2016 (Az. 17 HK O 7308/15) ist abrufbar 
unter:  
http://www.gesetze-bayern.de/Content/Document/Y-300-Z-BECKRS-B-2015-N-
16512?hl=true&AspxAutoDetectCookieSupport=1 
 

Dr. Silke Hans 

  



 22 

DE: LG Hamburg verneint Schadensersatz nach Verletzung von Urheberrechten 
auf Weblog ohne Inlandsbezug 

 

Das LG Hamburg hat Medienberichten zufolge mit Urteil vom 17.06.2016 entschieden, 
dass bei Webseiten, die urheberrechtswidrige Inhalte in nicht deutscher Sprache 
veröffentlichen, kein ausreichender Inlandsbezug besteht. Für die Begründung von 
Schadensersatzansprüchen sei es nicht ausreichend, wenn sich ein Blog, der einzelne 
Accounts hostet, auch an Deutsche richtet (Az.: 308 O 161/13). 

In dem der Entscheidung zu Grunde liegenden Fall war eine deutsche Fotografin darauf 
aufmerksam geworden, dass mehrere internationale Blogger von ihr persönlich 
angefertigte Bilder ohne vorherige Erlaubnis genutzt hatten. Zwar richtete der in den USA 
beheimatete Blog-Anbieter, den die ausländischen Blogger hierbei genutzt hatten, seine 
Leistungen auch nach Deutschland aus. Die Blogger hatten ihre Beiträge allerdings in ihrer 
jeweiligen Muttersprache, bei der es sich nicht um Deutsch handelte, veröffentlicht. Die 
Fotografin begehrte vom Blog-Anbieter daraufhin Unterlassung und Zahlung eines 
Schadensersatzes, da ihre Bilder ohne ihre Erlaubnis auch im Inland abrufbar gewesen 
seien. Zwar seien die Beiträge an sich in ausländischen Sprachen verfasst worden, 
allerdings seien sie auch in Deutschland abrufbar gewesen. 

Das LG Hamburg hat sich der Ansicht der Klägerin nicht angeschlossen und die Klage 
abgewiesen. Nach Ansicht des Gerichts waren die von der Klägerin beanstandeten 
Nutzungshandlungen nicht geeignet, sie in den allein geltend gemachten Rechten aus 
deutschem Urheberrecht zu verletzen. Die streitgegenständlichen Beiträge seien 
insgesamt nicht auf deutsche Internetnutzer ausgerichtet gewesen, weshalb es an einem 
hinreichenden wirtschaftlich relevanten Inlandsbezug fehle. Die Tatsache, dass der Blog-
Anbieter seine Leistungen auch an Deutsche richte, reiche nicht zur Begründung der von 
der Klägerin geltend gemachten Ansprüche aus. Vielmehr komme es darauf an, ob die 
streitgegenständlichen Websiten, auf denen die jeweiligen Blogger die Bilder der 
Fotografen veröffentlicht hatten, auch auf deutsche Nutzer ausgerichtet gewesen seien. 
Dies sei vorliegend nicht der Fall gewesen. 

 
Die Entscheidung des LG Hamburg ist online abrufbar unter: 
http://www.landesrecht-
hamburg.de/jportal/portal/page/bsharprod.psml?showdoccase=1&doc.id=JURE16
0010790&st=ent 
 

Rechtsanwalt Tobias Raab 

  



 23 

HR: New Portal for Media Literacy 

 

The Croatian regulatory authority, the Agency for Electronic Media (AEM) and the 
UNICEF, in cooperation with the Academy of Dramatic Arts, the Faculty of Political Sci-
ence, the Institute of Lexicography, the Croatian Audiovisual Centre (HAVC) and the Cro-
atian Film Association (amateur film and film schools) have launched an online portal for 
media literacy. The portal broadens the recent campaign of the AEM and the UNICEF 
"Let’s choose what we watch" which has shown through various examples the potential 
impact of media on children and parents (IRIS 2016-1:1/17). 

The portal is intended to inform and educate parents, child-care providers and teachers 
about media literacy with a view to empower them to actively seek knowledge and infor-
mation about media and how they can influence the development of children. It provides 
information on the impact of different types of media and genres on children, it covers 
various topics such as Internet safety, violence presented in media, stereotypes and influ-
ence of media on the development of children and youth and offers a variety of tips on how 
to proceed in specific real-life situations. The intention is also to involve visitors in the cre-
ation of the portal’s contents, thus ensuring that the displayed topics meet the needs of 
parents and children as much as possible. 

The online portal as a comprehensive national Internet website is a part of the larger pro-
ject on media literacy launched in 2015 by the Agency for Electronic Media in cooperation 
with the UNICEF. The project aims to emphasize the importance of media literacy and 
encourage media education of adults as well as children and youth whose protection from 
potentially harmful a media contents is crucial in this global convergent media world. 

 
Portal for Media Literacy 
http://www.medijskapismenost.hr/ 
 

Nives Zvonarić, Agency for electronic media (AEM), Zagreb, Croatia 

  



 24 

NL: Datenschutzbehörde sieht Datenschutzverstöße bei Smart-TV-Anbietern be-
hoben 

 

Die niederländische Datenschutzbehörde (Autoriteit Persoonsgegevens, AP) hat am 
12.8.2016 bekanntgegeben, dass die in einem Aufsichtsverfahren gegen zwei Anbieter 
von digitalem interaktivem Fernsehen bemängelten Datenschutzverstöße nach 
Auffassung der Behörde beendet wurden. 

In ihrem Untersuchungsbericht vom 20.6.2016 hatte die AP noch mehrere Verletzungen 
niederländischen Datenschutzrechts festgestellt: So hatten der Anbieter XS4ALL und sein 
Mutterunternehmen KPN nach Überzeugung der AP den Kunden ihrer interaktiven 
Fernsehdienste keine ausreichenden Informationen über die Erhebung und Verarbeitung 
personenbezogener Daten über ihr Zuschauerverhalten bereitgestellt. Bei Beginn der 
Untersuchung habe die Datenschutzerklärung von XS4ALL überhaupt keine Angaben 
über die Datenverarbeitung bei der Nutzung des Smart-TV-Dienstes enthalten. Nach einer 
entsprechenden Überarbeitung bemängelte die AP, dass in der Erklärung eine Klausel 
enthalten war, die eine jederzeitige Änderung der Bedingungen erlaubte. Die Kunden 
hätten daher keine ausreichende Kontrolle über die Datenverarbeitung. Eine erneute 
Änderung räumte diese Bedenken nach Auffassung der Behörde aus. 

Zum Zweck der Marktforschung hatten die Anbieter TV-Ratings zudem ohne vorherige 
Einwilligung ihrer Kunden erstellt und den Inhalteanbietern auch Ratings über abgerufene 
Videos zur Verfügung gestellt. Diese Ratings seien jedoch nicht anonym gewesen, so die 
AP, da KPN die ursprünglichen Daten, die die Kunden identifizierten, weiterhin in ihren 
Systemen aufbewahrt hatte. Da eine Einwilligung der Kunden nicht vorlag, stelle dies 
einen Gesetzesverstoß dar. Zudem hätten die Unternehmen Kundendaten länger 
gespeichert, als dies für den ursprünglichen Erhebungszweck erforderlich gewesen wäre, 
was ebenfalls den Datenschutzvorschriften widerspreche. XS4ALL und KPN modifizierten 
daraufhin ihre Systeme und verringerten die Speicherfristen, teils noch während der 
andauernden Untersuchung. Dadurch seien die Verstöße beendet worden, befand die AP. 

 
Die Pressemitteilung der AP v. 12.8.2016 und der Untersuchungsbericht v. 20.6.2016 sind 
abrufbar (auf Englisch) unter: 
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/en/news/xs4all-and-kpn-end-privacy-
violations-digital-tv 
 

Rechtsanwalt Sebastian Schweda 

  



 25 

NO: Supreme Court verneint Weiterübertragung ohne Übertragung 

 

Am 10. März 2016 hat der Oberste Norwegische Gerichtshof entschieden, dass ein TV-
Kabelnetzbetreiber, der Inhalte über eine verschlüsselte Glasfaserverbindung empfängt 
und sie öffentlich ausstrahlt, damit keine Weiterübertragung durchführt (Az.: 2015/1101).  

Vorliegend stritten ein norwegischer Dachverband der Verwertungsgesellschaften 
(„Norwaco“), zu dessen Mitgliedern auch die Produzenten von Musik- und TV-Inhalten 
gehören, und „Get AS“, ein Vertreiber von Kabeldienstleistungen, der selbst keine TV-
Inhalte produziert, aber Pakete von Fernsehkanälen vertreibt, über die Weiterübertragung 
von Musikrechten auf einem der Kanäle. 

Bis 2009 übertrug Get AS verschlüsselte, aber grundsätzlich erhältliche Satelliteninhalte 
von TV-Kanälen weiter, die auch das Programm von TV Norge beinhalteten. Hierbei 
empfing der Vertreiber auch Signale für Kabelübertragungen von anderen 
Satellitenübertragungen. Von 2005 bis 2009 waren Get AS die Rechte für diese Kanäle 
von Norwaco erteilt worden, und die Inhalte auf dieselbe Art und Weise übermittelt worden, 
wie an diejenigen Zuschauer, die sie direkt über Satellit empfingen. Nachdem die Inhalte 
ab 2009 jedoch über eine verschlüsselte Glasfaserverbindung übertragen wurden, 
beendete Get AS die Zusammenarbeit mit Norwaco hinsichtlich der Weiterübertragung der 
TV-Kanäle. Der Vertreiber stellte sich hierbei auf den Standpunkt, dass keine 
Weiterübertragung i.S.d. § 34 des norwegischen Urheberschutzgesetzes mehr vorliege 
und daher keine Vergütung des Dachverbandes mehr erforderlich sei um zum Vertrieb des 
Programms von TV Norge berechtigt zu sein. Norwaco verlangte hingegen die Zahlung 
einer Entschädigung wegen der Weiterübertragung der Inhalte.  

Norwaco hatte zuvor erklärt, das zum Recht der Urheber, über ihre Werke zu verfügen, 
auch das Recht zähle, zur Weiterverbreitung zu autorisieren. Weder komme es darauf an, 
ob die Weiterverbreitung hierbei dasselbe Übertragungsmedium, also Kabel, benutze, 
noch sei eine ursprüngliche Übertragung für das Vorliegen einer Weiterübertragung 
erforderlich. Get AS hingegen argumentierte, dass eine Weiterübertragung stets 
voraussetze, dass es zuvor eine Übertragung gegeben hat. § 34 des norwegischen 
Urheberschutzgesetzes stelle insofern eine Begrenzung der ausschließlichen Rechte der 
Urheber dar. Zwar müsse die Übertragung urheberrechtlich geschützten Inhalts genehmigt 
werden, jedoch sei es die Aufgabe der TV-Produzenten, sicherzustellen, dass diese 
Voraussetzung erfüllt werden. Eine Sammellizenz sei daher nicht erforderlich, soweit der 
Vertreiber gewillt und im Stande sei, die erforderlichen Rechte unmittelbar von den 
Rechteinhabern zu erwerben.  

Wie die Vorinstanzen, so folgte auch der norwegische Supreme Court der Ansicht von Get 
AS und verurteilte Norwaco dazu, an den Vertreiber rund 1 Mio. Kronen zu bezahlen. Die 
Richter führten außerdem aus, dass das ursprüngliche Signal, welches Get AS empfing, 
verschlüsselt über Glasfaserkabel gesendet wurde, und daher weder für die Öffentlichkeit 
zugänglich noch gedacht gewesen sei. Für die Bejahung einer Weiterübertragung sei es 
jedoch erforderlich, dass die Inhalte zuvor in einer für die Öffentlichkeit bestimmten Weise 
übertragen worden seien. 

 

Das Urteil des Norwegischen Obersten Gerichtshof ist in englischer Sprache abrufbar 
unter:  
https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/decisions-in-english-
translation/sak-2015-1101engelsk.pdf 
 

Rechtsanwalt Tobias Raab  



 26 

RU: Kartellbehörde verhängt Bußgelder an Google 

 

Bereits im September 2015 bedrohte die Föderale Antimonopolbehörde Russlands den 
Google-Konzern mit Bußgeldern. Nach knapp einem Jahr verhängte die russische Anti-
monopolbehörde nun gegen das US-Unternehmen eine Geldstrafe in Höhe von knapp 
über 438 Millionen Rubel (ca. 6 Millionen Euro). Die russische Kartellbehörde verhängte 
das Bußgeld wegen des Verstoßes gegen das russische Antimonopolgesetz.  

Der russische Suchdienste-Anbieter Yandex (russ. «Яндекс») richtete im Februar 2015 
eine Beschwerde an die nationale Kartellbehörde. Yandex warf dem US-Konkurrenten vor, 
die Hersteller von Mobilgeräten mit dem Betriebssystem Android dazu gezwungen zu ha-
ben, Google Play, Google Chrome und andere Google-Apps vorinstalliert anzubieten.  

Die Kommission der Russischen Antimonopolbehörde stellte im September 2015 fest, 
dass das US-Unternehmen seine marktbeherrschende Stellung ausnutzt, um einheimi-
schen Konkurrenten den Zugang zu Mobilgeräten mit Android zu erschweren. Im Ergebnis 
hinderten diese unlauteren Geschäftspraktiken die anderen einheimischen App-Anbieter 
daran, ihre Apps an den für den russischen Markt bestimmten Mobilgeräten anzubieten. 
Mit der Anordnung vom September letzten Jahres legte die Kartellbehörde eine Frist für 
die Unterlassung der Gesetzesverstöße bis 18. November 2015 fest. Es wurde angeord-
net, dass Google in Russland eine Gleichbehandlung aller App-Hersteller für das Betriebs-
system Android gewährleisten muss.  

Unzufrieden mit dieser Entscheidung versuchte Google den Beschluss der Antimonopol-
behörde im Wege eines Schiedsverfahrens aufheben zu lassen. Im März 2016 entschied 
das Moskauer Schiedsgericht in dieser Sache gegen Google und der US-Konzern legte 
gegen diese Entscheidung eine Berufung beim Neunten Schiedsgericht der Berufungs-
instanz ein. Der Versuch, eine gütliche Einigung zu erzielen, scheiterte nach den mehr-
mals verschobenen Konsultationen zwischen der Antimonopolbehörde und Google.  

Der Beschluss der Antimonopolbehörde über die Anordnung der Bußgelder wurde am 11. 
September 2016 verkündet. Es handelt sich um eine Geldstrafe in Höhe von bis zu 15 
Prozent des Umsatzes von Google mit Apps in Russland im Jahr 2014. Den genauen 
Prozentsatz, der der Festlegung der Strafe in Höhe von rund 6 Millionen Euro zugrunde 
gelegt wurde, nannte die Behörde mit dem Verweis auf das Geschäftsgeheimnis nicht. Am 
17. August bekräftigte auch das Neunte Schiedsgericht den Beschluss der Antimonopol-
behörde und wies die Klage von Google zurück.  

Laut der Nachrichtenagentur INTERFAX reichte Google am 29. August und 2. September 
noch zwei Klagen beim Schiedsgericht Moskau ein. Beide Klagen richten sich gegen die 
Entscheidungen und die Tätigkeit der Föderalen Antimonopolbehörde Russlands. Google 
kommentierte die Einzelheiten der Klage gegenüber INTERFAX nicht.  

 
Nähere Informationen sind in russischer Sprache abrufbar unter: 
http://www.interfax.ru/business/526780 
 

Samandar Atoev, LL.M., Rechtsdienstleister im usbekischen Recht (juristendialog.com) 

  



 27 

UK: Neue Straftatbestände für Journalisten durch Digital Economy Bill 2016-17 

 

Am 05.07.2016 hat der damalige Kulturstaatsminister dem Parlament des Vereinigten 
Königreichs den Digital Economy Bill 2016-17 vorgestellt. 

Das Gesetz beinhaltet eine Reihe neuer gesetzlicher Regelungen. So erlaubt es der 
britischen Medienaufsichtsbehörde OFCOM finanzielle Strafen gegen 
Kommunikationsanbieter, die gegen Lizenzbestimmungen verstoßen, zu verhängen. 
Außerdem gibt es OFCOM die Aufsicht über die BBC. Bezüglich der Problematik der 
Online-Pornographie strebt das Gesetz die Schaffung einer Regulierungsbehörde an, die 
Richtlinien zu einer Altersverifizierung und dazu verfassen soll, wie pornographische 
Internetseiten sicherstellen können, dass ihre Nutzer 18 Jahre oder älter sind. Auch in 
diesen Fällen soll es möglich sein, denjenigen, die sich nicht an diese Vorschriften halten 
werden, eine Strafzahlung aufzuerlegen. Weitere Vorschriften des Gesetzes sehen die 
Festschreibung eines Rechtsanspruchs für Verbraucher auf eine Mindestgeschwindigkeit 
für Downloads im Internet vor, streben die Schaffung eines Entschädigungsanspruchs für 
diejenigen Verbraucher an, deren Internet Anbieter die gesetzlichen Anforderungen nicht 
erfüllt, erlauben englischen und walisischen Gerichten die Verhängung zusätzlicher 
Strafen für Urheberrechtsverletzungen im Internet und sehen verschärfte Strafen für 
belästigende Telefonanrufe vor. 

Aus medienrechtlichen Gesichtspunkten ist der fünfte Teil des Gesetzes namens „digitale 
Regierung“ besonders erwähnenswert. Er beinhaltet neue Straftatbestände die auf 
Journalisten anwendbar sein können, die geleakte Informationen veröffentlichen. Das 
Gesetz selbst soll die notwendigen rechtlichen Rahmenbedingungen schaffen, um den 
Austausch von Daten zum Vorteil der Allgemeinheit zu ermöglichen. Es gibt aber kein 
generelles Verbot bezüglich des Austauschs von Informationen zwischen öffentlichen 
Behörden. Zwar gibt es einige gesetzliche Verbote hierzu, so etwa Sektion 50 des Child 
Support Act 1991 und Sektion 123 des Social Security Administration Act 1992, ein 
generelles Verbot gibt es jedoch nicht. 

In den Klauseln 33,34, 42,50 und 58 werden neue Straftatbestände geschaffen, die eine 
Strafbarkeit desjenigen, der geleakte Informationen erhält und dann an Dritte weiterleitet, 
begründet, sofern das Informationsmaterial „persönliche Informationen“ im Sinne der 
Klausel 32(4) enthält. Außerdem sollen Dritte strafbar sein, die die besagten Informationen 
erhalten und später weiterleiten. Sender und Empfänger sollen nach dem Gesetzentwurf 
selbst dann eine Straftat begehen, wenn die Offenlegung der Informationen durch die 
Behörde an sich rechtmäßig wäre. Rechtfertigungen enthält das Gesetz nur für 
Ausnahmefälle, bspw. wenn die Weitergabe dem Schutz von Menschenleben dient oder 
als Reaktion auf einen Notfall erfolgt. Eine generelle Rechtfertigung durch öffentliches 
Interesse ist hingegen nicht vorgesehen. Derzeit wird davon ausgegangen, dass das 
Gesetz im Herbst 2016 das House of Commons passiert, bevor es im House of Lords 
behandelt wird, wo die britische Regierung bis zum Ende des Frühjahrs 2017 mit dem 
Erhalt einer königlichen Zustimmung rechnet. 

 

Der Digital Economy Bill 2016-17 ist in englischer Sprache abrufbar unter: 
http://www.publications.parliament.uk/pa/bills/cbill/2016-2017/0045/cbill_2016-
20170045_en_1.htm 
Weitere Informationen zum fünften Teil des Gesetzes sind in englischer Sprache abrufbar: 
https://www.gov.uk/government/publications/digital-economy-bill-part-5-digital-
government 
 

Rechtsanwalt Tobias Raab  



 28 

UK: Report on defamation law reform 

 

On 19 July 2016, the Northern Ireland Minister of Finance announced the publication of a 
report on defamation law in Northern Ireland. The 101-page report, entitled Reform of Def-
amation Law in Northern Ireland, includes two draft bills, and builds upon earlier work un-
dertaken by the Northern Ireland Law Commission. A Consultation Paper had been pub-
lished in November 2014 by the Law Commission, with a consultation period running until 
February 2015. The Minister of Finance also published a summary of the consultation re-
sponses.   

The primary purpose of the study undertaken by the Law Commission was to consider 
whether the Defamation Act 2013, which had been enacted in England and Wales, should 
be extended to Northern Ireland. The report first considerers the statutory defences in-
cluded in the Defamation Act 2013, including the defence of truth, defence of honest opin-
ion, defence of publication on matter of public interest, and the defence of qualified privi-
lege for peer-reviewed scientific and academic journals. The report broadly recommends 
enactment of these statutory provisions in Northern Ireland law, but with slight amend-
ments, including for the defence of honest opinion, it was recommended that the defence 
should be extended to include “facts that the defendant-publisher “reasonably believed to 
be true” at the time of publication.” 

Notably, the report contains a lengthy discussion of two specific provision of the Defama-
tion Act 2013. The first is section 5 of the 2013 Act, which provides a defence for website 
operators regarding statements posted on their sites by third parties. The second is section 
10 of the 2013 Act, which provides that “a court does not have jurisdiction” to decide a 
defamation action brought against a person who was not “the author, editor or publisher” 
of a  statement, “unless the court is satisfied that it is not reasonably practicable for an 
action to be brought against the author, editor or publisher.” The report recommends that 
section 5 should not be extended to Northern Ireland, and that instead the defence con-
tained in section 10 should be extended to include that no claims can be brought against 
persons not the “author, editor or publisher”. It is also recommended that section 10 should 
be extended to include that “a person shall not be considered the author, editor or publisher 
of a statement if he is only involved “in the moderation of statements posted on a website 
by others.” 

In relation to the 2013 Act’s serious harm test in Section 1, which provides that a “statement 
is not defamatory unless its publication has caused or is likely to cause serious harm to 
the reputation of the claimant”, the report recommends its extension to Northern Ireland. 
Further, the report recommends that section 1(2) also be extended to Northern Ireland, 
which provides that “harm to the reputation of a body that trades for profit is not “serious 
harm” unless it has caused or is likely to cause the body serious financial loss.” 

A further issue of note is the report’s recommendation in relation to libel tourism i.e. where 
“corporations and others from other jurisdictions” use threats of defamation proceedings 
and “take advantage of the relatively restrictive character of British law”. The report rec-
ommended that an equivalent provision to section 9 of the 2013 Act should be introduced 
into Northern Ireland, providing that it must be shown that “Northern Ireland is clearly the 
most appropriate place in which to bring an action” before an action can be heard. More-
over, in relation to jury trials for defamation, the report recommends that a trial will be 
“without a jury unless the court orders otherwise”.  

A final notable issue relates to the single meaning rule, which is a common law rule that in 
defamation proceedings “each set of ‘words complained of’ must be understood to hold 
one meaning only”. The report notes that the single meaning rule “is so highly complex 



 29 

and technical as to border on the arcane”, and “generated complex rules and practice on 
the pleading of meanings”. The report recommended the abolition of the rule, and the en-
actment of a “jurisdictional bar to claims in defamation based on meanings that had been 
corrected or retracted by the publisher promptly and prominently.” The report argues that 
the proposal “is intended to encourage the swift resolution of disputes generated by am-
biguous publications, to secure the correction or retraction of unintended slights on repu-
tation, to obviate the risk of liability for publishers in very many cases, and substantially to 
reduce the cost of bringing a defamation claim to court for determination.”  

Annexed to the report are two draft bills, with one simply emulating the provisions of the 
Defamation Act 2013 in Northern Ireland law, while the other bill contains the full range of 
recommendations, including the single meaning rule reforms. The Minister of Finance has 
stated that he now consider the report.  

 
Department of Finance, “Ó Muilleoir announces publication of defamation report,” 19 July 
2016 
https://www.finance-ni.gov.uk/news/o-muilleoir-announces-publication-defama-
tion-report 
 
Andrew Scott, Reform of Defamation Law in Northern Ireland: Recommendations to the 
Department of Finance, June 2016 
https://www.finance-ni.gov.uk/sites/default/files/publications/dfp/report-on-defa-
mation-law.pdf 
 
Northern Ireland Law Commission, Consultation Paper: Defamation Law in Northern Ire-
land, NILC 19 (2014), November 2014 
http://www.nilawcommission.gov.uk/final_version_-_defamation_law_in_north-
ern_ireland_consultation_paper_-_nilc_19__2014_.pdf 
 
Northern Ireland Law Commission, Review of Defamation Law - Summary of Consultation 
Responses, June 2016 
https://www.finance-ni.gov.uk/sites/default/files/publications/dfp/review-of-defama-
tion-law-summary-of-consultation-responses%20Defama-
tion%20Law%20in%20NI.pdf 
 

Ronan Fahy, Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam  

  



 30 

US: Law only applicable in the US 

 

The US Court of Appeals for the 2nd Circuit in New York issued a ruling on 14 July 2016 
that quashed a warrant issued under Section 2703 of the Stored Communications Act 
(“SCA” or the “Act”) by the United States Government against Microsoft. The Warrant di-
rected Microsoft to produce the contents of an e‐mail account it maintains for a customer 
who uses the company’s electronic communications services. Although, the data re-
quested is stored in the United States, to comply with the Warrant, Microsoft must access 
customer content that it stores in Ireland and import the data into the United States. The 
Court agreed with Microsoft’s contention that the Act does not authorize the US Govern-
ment to require the production of information stored overseas. 

The Court explained that warrants traditionally carry territorial limitations, citing the long 
held dictate that law enforcement officers may only be directed by a court‐issued warrant 

to seize items at locations in the United States and in United States‐controlled areas. It 
thus explained that Congress did not explicitly or implicitly envision the application of its 
warrant provision overseas because it passed the Act three decades ago, at a time when 
international boundaries were not as routinely crossed as they are today and service pro-
viders were not as reliant on worldwide networks. 

 
The ruling of the US Court of Appeals for the 2nd Circuit of New York of 14 July 2016 
https://www.justsecurity.org/wp-content/uploads/2016/07/Microsoft-Ireland-2d-Cir-
Opinion-20160714.pdf 
 

Jonathan Perl, Counsel, Regulatory Affairs, Locus Telecommunications, Inc. 

  



 31 

US: Gameplay videos have to be labeled as advertisments 

 

The United States Federal Trade Commission (“FTC”) announced on 11 July 2016 that it 
reached a settlement with Warner Brothers Entertainment (“Warner Brothers”) to resolve 
allegations that it deceived consumers during a marketing campaign for a video game. The 
FTC’s complaint stems from an online marketing campaign that Warner Brothers under-
took in 2014 to generate buzz within the gaming community for the new release of Middle 
Earth: Shadow of Mordor, a fantasy role-playing game. Warner Brothers paid “influencers” 
hundreds to tens of thousands of dollars and told them how to promote the game. The 
FTC alleged that Warner Brothers deceived its consumers by failing to adequately disclose 
that it paid online “influencers” and required the “influencers” to promote the game in a 
positive way without disclosing any bugs or glitches. The complaint also alleged that any 
disclosures were deceptive because they were in a description box below the video that 
were visible only if consumers clicked on a “Show More” button and when “influencers” 
posted YouTube videos on Facebook or Twitter, the postings did not include the “Show 
More” button. 

Under the proposed FTC order, Warner Brothers is required to make such disclosures in 
the future, accurately represent sponsored content, and clearly and conspicuously disclose 
any material connection between Warner Brothers and any “influencers” or endorser. It 
also outlines specific steps they must take in conducting similar marketing campaigns in 
the future. The settlement agreement is subject to public comment for 30 days, after which 
it will decide whether to make the proposed consent order final. 

 
The settlement agreement is available at: 
https://www.ftc.gov/system/files/documents/cases/160711warnerbrosdo.pdf 
 

Jonathan Perl, Counsel, Regulatory Affairs, Locus Telecommunications, Inc. 

 

  

https://www.ftc.gov/system/files/documents/cases/160711warnerbroscmpt.pdf


 32 

US: No money no rights 

 

The United States Court of Appeals for the Ninth Circuit in Michigan issued a unanimous 
ruling on 6 July 2016 that the free music sharing app Pandora Media, Inc. (“Pandora”) did 
not violate the Preservation of Personal Privacy Act (“PPPA” and also commonly known 
as the “video rental privacy act or VRPA”) by publically disclosing personal information 
concerning its customers music preferences to third parties without their consent. 

The Court was asked to determine whether Pandora’s actions violated the PPPA, which 
prohibits the disclosure of “any record or information concerning the purchase, lease, 
rental, or borrowing of books or other written materials, sound recordings, or video record-
ings by a customer that indicates the identity of the customer.” The Court concluded that 
Pandora’s actions were not in violation of the PPPA because its listeners do not qualify as 
customers under the PPPA. It looked to the characteristics of the transaction and found 
that the listeners neither rent nor borrow the content provided by Pandora because they 
not provide a payment to Pandora in exchange for the recordings and there was no prom-
ise, implied or expressed, that they would return the recordings or its equivalent to Pan-
dora. The Court thus concluded that it would be more apt to characterize the transactions 
as only involving “the delivery of a sound recording to the listener.” 

 
The ruling of the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit in Michigan from 6 
July 2016 is available at: 
http://www.heise.de/downloads/18/1/8/4/9/6/4/8/Pandora-OP.pdf 
 

Jonathan Perl, Counsel, Regulatory Affairs, Locus Telecommunications, Inc. 

 

  



 33 

US: Twitter does not support Terrorism 

 

A U.S. District Court in San Francisco dismissed a lawsuit against Twitter alleging it vio-
lated the federal Anti-Terrorism Act for “knowingly permitting the terrorist group ISIS to use 
its social network as a tool for spreading extremist propaganda, raising funds and attracting 
new recruits.” 

The case was filed in January 2016 by a relative of a victim of a terrorist who may have 
received support or inspiration from one of the terror group’s many Twitter handles.  

The Court dismissed the suit, finding that Twitter is not liable as a publisher of the infor-
mation because it is provided by another content provider. However it left open the possi-
bility that Twitter may be liable even though it doesn’t qualify as a publisher, should the 
plaintiffs revise their lawsuit; which was subsequently done on 30 August 2016. 

 
Amended complaint 
https://cdn2.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/7019789/fields-amended-com-
plaint.0.pdf 
 

Jonathan Perl, Counsel, Regulatory Affairs, Locus Telecommunications, Inc. 

  



 34 

Impressum 
 
„Europäisches Medienrecht – der NEWSLETTER“ ist ein Service des Instituts für Europäi-
sches Medienrecht e.V. (EMR) 
 
Redaktion: 
Institut für Europäisches Medienrecht (EMR) 
Franz-Mai-Str. 6 
D-66121 Saarbrücken 
 
Telefon +49 681 99275 11 
Fax  +49 681 99275 12 
Mail  emr@emr-sb.de 
Web  www.emr-sb.de 
 
Verantwortlich: Gianna Iacino, LL.M., wissenschaftliche Mitarbeiterin 
Redaktionsschluss dieser Ausgabe: 04. November 2016. 
 
Das EMR kann keine Verantwortung für den Inhalt der im Newsletter angegebenen 
Referenzen (Links) übernehmen. 
 
Alle Autoren sind, soweit nicht anderweitig ausgewiesen, Mitarbeiter des Instituts. 
 
Wir danken den Mitgliedern des EMR Media Network für die Zulieferung der Be-
richte. 
 
 

 
Übersicht der verwendeten Länderkürzel/Kurzbezeichnungen: 
 
AL: Albanien AT: Österreich AU: Australien 
BA: Bosnien-Herzegowina BE: Belgien BG: Bulgarien  
CA: Kanada CH: Schweiz CoE: Europarat   
CY: Zypern CZ: Tschechische Republik DE: Deutschland  
DK: Dänemark EE: Estland ES: Spanien  
EU: Europäische Union FI:Finnland FR: Frankreich 
GR: Griechenland HR: Kroatien HU: Ungarn  
IE: Irland IN: Indien IS: Island   
IT: Italien LI: Liechtenstein MA: Marokko 
MD: Moldawien ME: Montenegro MK: Mazedonien  
MT: Malta NL: Niederlande NO: Norwegen  
LT: Litauen LU: Luxemburg  LV: Lettland  
PL: Polen PT: Portugal RO: Rumänien 
RS: Serbien RU: Russland SE: Schweden 
SI: Slowenien SK: Slowakische Republik TR: Türkei  
UK: Vereinigtes Königreich  UN: Vereinte Nationen US: Vereinigte Staaten  
UZ: Usbekistan 


